Suomen ensimmäinen filosofisen pelitutkimuksen dosentuuri Tampereen yliopistoon

Julkaistu 5.11.2021
Jonne Arjoranta
FT Jonne Arjoranta on saanut filosofisen pelitutkimuksen dosentin arvon Tampereen yliopistossa. Dosentuuri on lajissaan Suomen ensimmäinen.

Arjoranta luonnehtii tutkimusalaansa painottamalla, että filosofinen pelitutkimus pyrkii ratkaisemaan pelien esiin nostamia filosofisia ongelmia ja kysymyksiä. Mikä yhdistää erilaisia pelejä jalkapallosta Pac-Maniin? Ovatko väkivallanteot peleissä moraalisesti väärin? Miten peleillä voi ottaa kantaa ihmisyyttä koskeviin perustavanlaatuisiin kysymyksiin, kuten valinnanvapauteen? Filosofisen pelitutkimuksen avulla voimme saada selvyyttä tämänkaltaisiin kysymyksiin.

- Filosofinen pelitutkimus voi myös tarjota työvälineitä muille pelien tutkijoille selventämällä pelien tutkimukseen liittyviä metodologisia, käsitteellisiä ja loogisia ongelmia, Arjoranta painottaa.

Arjoranta on suomalaisen Pelitutkimuksen vuosikirjan päätoimittaja ja kuuluu kansainvälisen Journal of the Philosophy of Gamesin toimituskuntaan. Hän on julkaissut esimerkiksi pelien määrittelyyn liittyvistä kysymyksistä. Hänen väitöskirjansa soveltaa filosofista hermeneutiikkaa selittääkseen, miten pelejä tulkitaan.

- Laaja-alaisena tutkijana ja aktiivisena keskustelijana tunnettu Arjoranta vahvistaa Tampereen yliopiston pelitutkimuksen osaamista kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa pelitutkimuksessa, missä Tampereella on pitkä historia, toteaa professori Frans Mäyrä.

Tampereen yliopistossa pelejä tutkitaan osana laajempaa pelikulttuurien ja pelaamisen ilmiökenttää. Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa toimiva pelitutkimusryhmä (Game Research Lab) ja Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö (Centre of Excellence in Game Culture Studies) ovat kansainvälisesti merkittävimpiä pelitutkimuksen osaamiskeskittymiä.

Lisätietoja:

FT, dosentti Jonne Arjoranta, jonne.arjoranta [at] jyu.fi