Suomen akatemialta yli kaksi miljoonaa euroa Tampereelle kiertotalouden ja kestävän kehityksen tutkimukseen

Julkaistu 20.12.2018
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kiertotalous
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto STN valitsi neljä uutta konsortiota Kestävän kasvun avaimet -ohjelmaan. Yksi rahoituksen saaneista oli Tampereelta johdettava konsortio Kiertotalouden katalyytit: Innovaatioekosysteemeistä liiketoimintaekosysteemeihin.

Kiertotalouden katalyytit (CICAT2025) -hanke vauhdittaa Suomen tavoitetta olla johtava kiertotalouden maa vuoteen 2025 mennessä. Hanke tukee kiertotalouden innovaatioekosysteemien kehittymistä liiketoimintaekosysteemeiksi.

- Tutkimme laaja-alaisesti kiertotaloutta vauhdittavia tekijöitä eli kiertotalouden katalyyttejä, jolloin ne voidaan valjastaa paremmin päättäjien ja yritysten käyttöön. Meillä on laaja monitieteinen konsortio, jossa yhdistyy osaaminen teknologiasta, liiketoiminnasta, politiikasta, taiteesta, lingvistiikasta, lainsäädännöstä sekä sidosryhmävuorovaikutuksesta, kertoo konsortiota johtava apulaisprofessori Leena Aarikka-Stenroos Tampereen teknillisestä yliopistosta.

- Monialaisen tutkijatiimin voimin voidaan tunnistaa yhteiskuntaa läpileikkaavasti keinoja, joita voidaan hyödyntää kiertotalouteen siirtymisessä. Teeman tärkeydestä ja ajankohtaisuudesta kertonee myös se, että saimme hankkeelle mittavasti tukea sekä suomalaisilta yrityksiltä, kunnilta ja organisaatiolta että kansainvälisiltä tutkijoilta.

Konsortiossa ovat mukana myös Pekka Jokinen Tampereen yliopistosta, Hanna Lehtimäki Itä-Suomen yliopistosta, Tiina Onkila Jyväskylän yliopistosta, Satu Teerikangas Turun yliopistosta, Juha Suonpää Tampereen ammattikorkeakoulusta ja Piia Nurmi hankkeen tiedotusvastaavana Turun ammattikorkeakoulusta.

Koko konsortio sai yhteensä lähes neljän miljoonan euron rahoituksen hankkeen kolmelle ensimmäiselle vuodelle. Tampereen korkeakoulujen osuus on yli kaksi miljoonaa. Kestävä kehitys ja kiertotalous on yksi uuden Tampereen yliopiston profiilialueista. Hanke ammentaa alueen tutkimuskokemuksesta ja vankentaa osaamisaluetta.

Täydentävä haku

Rahoitus myönnettiin Kestävän kasvun avaimet -ohjelman täydentävästä hausta. Sen toiselle kierrokselle pääsi 15 hakemusta 62:sta.

Täydentävällä haulla etsittiin ohjelmaan tutkimusta, joka käsittelee kestävän kasvun mahdollistamista taloudellisen toiminnan avulla. Tavoitteena on tukea suomalaisten yhteisöjen ja yritysten palvelujen ja tuotteiden uudistumista kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Rahoitus myönnettiin neljälle konsortiolle.

- Yhdessä aiemmin valittujen hankkeiden kanssa nämä neljä hanketta kattavat monipuolisesti ohjelman tavoitteita ja luovat tietoperustan, joka tukee niin julkisia kuin yksityisiä ratkaisuja kestävän kasvun aikaansaamiseksi, korostaa STN:n puheenjohtaja Per Mickwitz.

Lisätietoja:

Tampereen teknillinen yliopisto: Apulaisprofessori Leena Aarikka-Stenroos, p. 050 301 5476