Suomen Akatemia edistää tekniikan alojen suomalais-norjalaista yhteistyötä

Julkaistu 16.4.2021
kuvassa voimalaitos
Uusi porausmenetelmä voisi edistää geotermisen energian hyödyntämistä.
Suomalais-norjalainen tutkimusryhmä alkaa kehittää uutta porausmenetelmää pilottihankkeessa, jota Suomen Akatemia rahoittaa. Tutkimuksen odotetaan myös edistävän geotermisen energian hyödyntämistä Skandinaviassa.

Apulaisprofessori Mikko Hokka Tampereen yliopistosta, vanhempi tutkija Alexandre Kane norjalaisesta SINTEF-tutkimuslaitoksesta ja tutkija Ruben Bjørge SINTEFistä selvittävät energiatekniikan tutkimuksessaan uutta poraustekniikkaa, joka hyödyntää graniitissa olevan kvartsin pietsosähköisyyttä ja helpottaa mekaanista porausta.

Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja hallita uutta porausmenetelmää numeerisen mallinnuksen ja kokeellisen tutkimuksen avulla. Numeerisen mallinnuksen ja edistyneen kokeellisen tutkimuksen yhdistelmä on myös tieteellisesti uusi, ja sillä on laaja potentiaali laskennallisen konetekniikan alalla.

Geotermisen lämmön tehokas talteenotto voisi tarjota loppumattoman puhtaan energialähteen. Tarvittavan viiden kilometrin kaivosyvyyden saavuttaminen Skandinaviassa on kuitenkin erityisen haasteellista tavanomaisilla porausmenetelmillä ja aiheuttaa suuria kustannuksia porakaluston kulumisen vuoksi.

Pietsosähköisesti avustettu kallionporausmenetelmän numeerinen ja kokeellinen tutkimus saa Suomen Akatemialta 747 000 euron rahoituksen.

Akatemialta kaksi miljoonaa kolmeen yhteistyötutkimukseen

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt Suomen Akatemian ja Norjan tiedeneuvoston (The Research Council of Norway - RCN) kahdenväliseen rahoitusyhteistyösopimukseen perustuvan pilottihaun perusteella kahden miljoonan euron rahoituksen kolmelle hankkeelle.

Suunnatun haun akatemiahankkeet ovat kolmivuotisia ja niillä edistetään tutkimuksen laatua, tieteellistä ja muuta vaikuttavuutta sekä tieteen uudistumista ja monimuotoisuutta.

Rahoitusyhteistyössä on kyse tutkijalähtöisestä kansainvälisestä yhteistyöstä. Yhteistyömallissa Akatemia ja RCN sitoutuvat vastavuoroisesti rahoittamaan oman maansa tutkijoiden ulkomaisten yhteistyökumppaneiden työtä. Kahdenvälisestä International Co-Investigator Scheme -tutkimusyhteistyöstä odotetaan merkittävää lisäarvoa rahoitetuille tutkimushankkeille.

Suomen Akatemian tiedote 15.4.2021

Kuva: Jonne Renvall