Suomalaista innovaatio-opetusta Brasiliaan – TAMKille saapui ensimmäinen kansainvälinen täydennyskoulutusryhmä sitten pandemian alun

Julkaistu 30.8.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Brasilialaisten opettajien ryhmä lentokentällä.
Brasilialaiset täydennyskouluttautujat kertovat olevansa todella innoissaan mahdollisuudestaan kehittää ammattitaitoaan ja viedä uusia käytänteitä omaan työhönsä.

TAMKin koulutusviennissä päästiin kokemaan eräänlainen paluu normaaliin, kun ensimmäistä kertaa sitten pandemian alun kampukselle saapui koulutusviennin täydennyskoulutusryhmä. 13 brasilialaisen opettajan joukko opiskelee kolmen kuukauden ajan suomalaista pedagogiikkaa TAMKin opettajien johdolla.

Opettajat tulevat Instituto Federal de Rondônia (IFRO) -nimisestä, toisen ja korkea-asteen opetusta tarjoavasta oppilaitoksesta. He ovat perustamassa IFROon uutta innovaatiokeskusta, johon TAMKin oppeja on tarkoitus soveltaa.

Liiketoiminta ja kansainvälisyys -yksikön johtaja Carita Prokki iloitsee siitä, että ryhmä saa opiskella TAMKilla lähiopetuksessa.

– Kun saimme brasilialaisryhmän vihdoin kampukselle 1,5 vuoden tauon jälkeen, tuntuu, kuin olisin herännyt talviunesta, hän kuvailee.

TAMKin koulutusvienti ei pysähtynyt pandemia-aikaan, vaan työ jatkui aktiivisesti verkkototeutuksina. Prokki kuitenkin tuo esiin, että kasvokkainen kohtaaminen voittaa verkon etenkin yhteiskehittämisessä.

– Kasvokkain oleminen on kehittämiseen suuntautuvan koulutuksen perusta ja sillä on valtava energisoiva voima kaikille. Uskon kuitenkin, että korona-aika on opettanut meille paljon asioita verkko-kohtaamisen mahdollisuuksista, Prokki toteaa.

”Minne katsonkin, näen kauniin maiseman”

Brasilialaisryhmän saapuminen Suomeen oli mahdollista sen ansiosta, että heidät on rokotettu kotimaassaan. Lisäksi TAMKin koulutusviennin tiimi nouti ryhmän lentokentältä yksityisellä bussikyydillä, minkä jälkeen he siirtyivät opiskelemaan ensimmäisen 10 päivän ajan etänä ennen kampukselle saapumista.

Lehtori Elina Harju kertoo, että opiskelu käynnistyi motivoituneiden osallistujien kanssa vauhdikkaasti:

– Työskentely brasilialaisryhmän kanssa lähti käyntiin jo karanteenin aikana ripeästi ja innokkaasti. Ryhmä on todella motivoitunut ja heillä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa oman oppilaitoksensa käytäntöjen kehittämiseen. He tarttuvat jokaiseen teemaan aktiivisesti ja uteliaasti, hän kuvailee.

Ryhmässä opiskelevat Tulio Jardim and Dany Caldeira kertovat itsekin olevansa innoissaan asiantuntijuutensa syventämisestä. He toteavat reflektoineensa jatkuvasti jo ensimmäisten opiskeluviikkojen aikana, kuinka voisivat soveltaa oppimaansa omaan työhönsä.

Suomessa ryhmä on vaikuttunut erityisesti luonnon läheisyydestä: järvistä, puistoista ja ulkoilureiteistä.

– Minne vain katsonkin, näet kauniin maiseman, Jardim toteaa.

Jardim ja Caldeira jakavat tunnelmiaan koulutuksen alusta englanninkielisellä videolla:

Teksti: Maria Kasdaglis-Zabyshnyi
Video: Renata Brito