Suomalaisen Tiedeakatemian humanistipalkinto 2022 akatemiatutkija Carita Kiilille

Julkaistu 10.10.2022
Carita Kiili hymyilemässä kameralle kädessään kahvikuppi, jossa on CRITICAL-hankkeen logo.
Suomalaisen Tiedeakatemian vuoden 2022 humanistipalkinnon sai Tampereen yliopiston akatemiatutkija Carita Kiili. Palkinto myönnetään vuosittain etevälle, uransa alkuvaiheessa olevalle humanistisen alan tutkijalle, joka on saavuttanut jo kansainvälistä mainetta. Palkinto on arvoltaan 15 000 euroa.

Akatemiatutkija Carita Kiili työskentelee Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa, ja hän on ensimmäisen kauden tutkija professorin vakinaistamispolulla. Lisäksi hän on Lapin yliopiston kasvatustieteen dosentti etenkin digitaalisen lukutaidon alueella. Aiemmin hän on toiminut tutkijatohtorina Oslon ja Jyväskylän yliopistoissa.

– Päädyin tutkijaksi, koska gradun teosta jäi kytemään kipinä tutkimuksen tekemiseen. Se ei sammunut, vaikka tein vuosia aivan muunlaisia töitä. Graduni käsitteli vieraan kielen lukemisen strategioita, ja lukemisen tutkimus innosti minua. Lopulta minusta tulikin nettilukutaidon tutkija, Kiili kertoo tutkijanuransa taustoista.

Kiilin tutkimukset ovat käsitelleet digitaalisia tekstitaitoja ja niiden kehittymistä. Hän on tarkastellut tutkivaa verkkolukemista, digitaalisten verkkotekstien kriittistä arviointia ja multimodaalisia tekstitaitoja. Viisivuotisessa akatemiatutkijan hankkeessaan ”Educating Critical Online Readers” hän selvittää kriittisen nettilukutaidon osatekijöitä ja kehittää menetelmiä sen arviointiin ja tukemiseen.

Oman tutkimustyönsä ohessa Kiili johtaa Tampereen yliopiston osuutta CRITICAL-hankkeessa, jossa kehitetään innovaatioita lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon tukemiseen internetin aikakautena. Kiilin johtaman osion tarkoituksena on tutkia, kuinka eri-ikäiset oppijat osaavat arvioida erilaisten nettitekstien luotettavuutta. Tuloksia hyödynnetään opettajankoulutuksen kehittämisessä, ja tutkimuksen pohjalta laaditaan myös oppimateriaaleja ja -menetelmiä digitaalisten tekstitaitojen tukemiseen. Lisäksi Kiilin johdossa ovat yliopiston Tulevaisuuden tekstitaidot (EduLit) -tutkimusryhmä ja osahanke, joka toteutetaan osana kansainvälistä Empowering Schools in Self-regulation of Media and Information Literacy Processes -projektia.

Kiili kertoo, että hän näkee tieteen tekemisessä paljon inspiroivia elementtejä.

– Niistä tärkeimpiä on uusien ideoiden kehittely, oli kyse sitten uuden tutkimusidean hahmottelusta tai pienistä oivalluksista, joita eri tutkimusvaiheisiin liittyy. Tutkimustyössä on myös hienoa, että tutkijat ovat aidosti innostuneita työstään. Lisäksi minua inspiroi, jos opettajat kertovat hyötyvänsä tutkimuksestamme tai kehittämistämme opetusmateriaaleista ja -menetelmistä.

Vuoden 2022 humanistipalkinto jaettiin Suomalaisen Tiedeakatemian avoimessa teemaillassa Helsingin Säätytalolla maanantaina 10. lokakuuta.

Suomalainen Tiedeakatemia on vuonna 1908 perustettu yleistieteellinen seura, jonka tehtävä on edistää tieteellistä tutkimusta ja toimia tutkijoiden yhdyssiteenä. Se edistää tutkittuun tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa, järjestää tapahtumia, kustantaa tieteellisiä julkaisuja ja antaa lausuntoja tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä.

Tiedeakatemia jakaa vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa apurahoja erityisesti nuorille tutkijoille. Siihen kuuluu yli 800 kotimaista ja 180 ulkomaista jäsentä, ja jäseniksi kutsutaan tieteellisten ansioiden perusteella.

Lisätietoja:

Suomalainen Tiedeakatemia