Suomalaiselta Tiedeakatemialta kolme apurahaa Tampereen yliopistoon

Julkaistu 12.10.2021
viitekuvassa kaksi opiskelijaa istuu keskustakampuksella keltaisten lehtien peittämässä maassa
Suomalainen Tiedeakatemia jakoi lähes puoli miljoonaa euroa apurahoja humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoille Eino Jutikkalan rahastosta ja Emil Öhmannin Säätiöstä. Tampereen yliopiston tutkijat saivat kolme apurahaa.

Suomalaisen Tiedeakatemian Eino Jutikkalan rahaston humanistiseen ja yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen tarkoitettuja apurahoja jaettiin lähes 430.000 euroa yhteensä 16 tutkijalle.

Kaikki apurahat myönnettiin alkuvaiheessa oleville tohtoriopiskelijoille. Apuraha mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn.

Rahaston apurahoja pystyttiin myöntämään vain 5 prosentille hakijoista.

Tampereen yliopistosta apurahan saivat

DI Lynda Gilby, 25 000 euroa tutkimukseen
Reproductive Politics and Universal Health Coverage – Deconstructing US and EU Networks on Sexual and Reproductive Health and Rights.

FM Minna Hagman, 25 000 euroa tutkimukseen
Impotentiaaliset kehot ja koominen tanssi Molièren komedia-baleteissa.

Emil Öhmannin Säätiöltä tukea saksan kielen tutkimukseen

Suomalaisen Tiedeakatemian yhteydessä toimiva Emil Öhmannin Säätiö jakoi apurahoja saksan kielen, kääntämisen ja saksankielisen kirjallisuuden tutkimukseen lähes 50 000 euroa.

Stipendit myönnettiin viidelle tutkijalle tutkimusapurahoiksi, matka-apurahoiksi ja konferenssien järjestämiseen.

Tampereen yliopistosta apurahan sai yliopistonlehtori Dinah Krenzler-Behm, jonka 1 250 euron apuraha on tarkoitettu 57. Linguistisches Kolloquiumin  järjestämiseen.

Lisätietoa apurahoista Suomalaisen Tiedeakatemian sivuilla

Kuva: Jonne Renvall