Suomalainen SoC Hub vahvistaa järjestelmäpiirisuunnittelun globaalia osaamista

Julkaistu 6.10.2020
The SocHub ecosystem in Tampere reinforces the domains of System-on-Chip design and microelectronics.
Tampereen yliopiston ja Nokian yhteinen SoC Hub -ekosysteemi tähtää järjestelmäpiirien suunnittelun ja mikroelektroniikan osaamisen vahvistamiseen.
Tampereen yliopisto ja Nokia yhdistävät voimansa järjestelmäpiirisuunnitteluun keskittyvän SoC Hub -ekosysteemin perustamisessa. Akateemisen tutkimuksen ja yritystoiminnan yhdistävä strateginen avaus pyrkii vahvistamaan alan yritysten kansainvälistä kilpailukykyä piiriteknologian murroksessa.

SoC (System-on-Chip) Hub on Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan uusi strateginen avaus, joka käynnistyy marraskuussa 2020. Hankkeessa luodaan uudenlainen ekosysteemi, joka tähtää järjestelmäpiirien suunnittelun ja mikroelektroniikan osaamisen vahvistamiseen.

Ekosysteemi luo tilaisuuksia suunnitteluosaamisen ja teollisuuden vaatimusten kohtaamiselle. Sen tavoitteena on levittää tietoutta järjestelmäpiirien suunnittelusta, kasvattaa asiantuntijuutta sekä tuoda lisää tekijöitä alalle, jossa osaamisen kysyntä on suurta. Kasvava järjestelmäpiirisuunnittelun ekosysteemi houkuttelee Tampereen seudulle opiskelijoita, tutkijoita ja uusia yrityksiä. Ekosysteemin kasvattamiseen osallistuu kaupunkiseudun elinkeinoelämää kehittävä Business Tampere.

Tutkimusyhteistyö yritysten kanssa vauhdittaa piiriteknologian kehitystä

Tärkeä osa hanketta ovat tutkimusprojektit, jotka toteutetaan yhteistyössä eri yritysten kanssa. Ekosysteemikehitystä vetää pääyhteistyökumppani Nokia, jonka Veturi-hanke saa tukea Business Finlandilta. Osaamiskeskuksen rakentaminen palvelee osaltaan tavoitetta nopeuttaa teollisuuden 5G-verkkojen kehitystä Suomessa.

– Pidämme Nokian Veturi-hanketta erittäin merkittävänä tukena yliopiston jo aiemmin tekemälle mikroelektroniikan alueen strategialle. Tiedekunta panostaa uusiin professuureihin ja rakentaa aktiivista yhteistyötä alan yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa, sanoo dekaani Jyrki Vuorinen Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

SoC Hub -hanketta vetää Nokialla johtajana toimiva Ari Kulmala, joka työskentelee myös työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa. Kulmalalla on vahva kokemus yhteistyöverkostojen rakentamisesta ja järjestelmäpiirien vaatimasta integrointiosaamisesta. Myös kaksi uutta professuuria on juuri avattu haettavaksi.

Koulutus syvenee ja laajenee ekosysteemin ansiosta

Hankkeen käynnistyminen täydentää myös yliopiston opetusta. Tietokonetekniikan, elektroniikan ja tietoliikennetekniikan koulutus kasvaa uusilla opintojaksoilla, jotka ovat avoimia myös jo työelämässä oleville ammattilaisille.

– Järjestelmäpiirien suunnittelu vaatii monitieteistä osaamista useilta eri tutkimusalueilta. SoC Hubin tutkimusprojekteihin osallistuu jatkossa jopa useita kymmeniä professoreita tutkimusryhmineen, kertoo tietotekniikan yksikön päällikkö Timo Hämäläinen.

– SoC Hub vahvistaa koko osaamisketjun langattoman tietoliikenteen algoritmeista fyysisiin testattuihin integroituihin piireihin asti, sähkötekniikan yksikön päällikkö Mikko Valkama täydentää.

Hanke on saanut Euroopan aluekehitysrahaston rahoitusta Pirkanmaan liitolta.

Lue lisää Nokian tiedotteesta ja SoC Hubin verkkosivuilta.

Timo Hämäläinen
puh. 040 849 0777
timo.hamalainen [at] tuni.fi (timo[dot]hamalainen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Anna Aatinen ja Suvi Lammi