Suomalainen äitiyspakkaus levinnyt jo 60 maahan

Julkaistu 23.9.2020
Äitiyspakkaustutkijat
Ella Näsi (vas.), Annariina Koivu, Yen Phan ja Jad Abuhamed tutkivat äitiyspakkauksen levinneisyyttä. Kuvat: Jonne Renvall ja Annika Söderblom © Kela
Suomalainen äitiyspakkaus on levinnyt laajalle ympäri maailman. Kansainvälinen tutkijaryhmä löysi yhteensä 91 erilaista äitiyspakkausohjelmaa 60 eri maasta.

Tampereen yliopiston globaalin terveyden tutkijoista koostuva ryhmä haastatteli 29 erilaisen äitiyspakkausohjelman vastuuhenkilöitä. Haastattelun perusteella syntynyt julkaisu kertoo äitiyspakkausten sisällöistä, ohjelmien laajemmista hyvinvointitavoitteista sekä siitä, miten äitiyspakkausten hankinta, jakelu, rahoitus ja muut käytännön asiat on organisoitu.

Monet äitiyspakkausohjelmat ovat uusia, joten ne eivät ole vielä vakiinnuttaneet asemaansa tai niiden rahoituksen jatkuminen on epävarmaa. Monet niistä ovat pienempiä kuin Suomessa ja esimerkiksi kansalaisjärjestöjen ylläpitämiä. Ohjelmat on usein kohdennettu haavoittuvassa asemassa oleville äideille, kuten vähävaraisille äideille Intiassa ja pakolaisäideille Jordaniassa.

– Äitiyspakkaus annetaan kaikille vauvaa odottaville perheille Skotlannissa. Kattava äitiyspakkausohjelma on myös Chilessä, missä äitiyspakkaus annetaan kaikille, jotka synnyttävät julkisvaroin ylläpidetyssä sairaalassa, kertoo hankkeesta vastaava tutkijatohtori Annariina Koivu Tampereen yliopistosta.

Äitiyspakkaus ämpärissä

Äitiyspakkaus on lähes aina osa laajempaa ohjelmaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin lisääminen, terveyden edistäminen tai eriarvoisuuden vähentäminen. Monilla alueilla äitiyspakkauksen saamisen ehtona on, että äiti käy raskaudenaikaisissa terveystarkastuksissa tai että hän tulee sairaalaan tai klinikalle synnyttämään.

– Monet äitiyspakkausohjelmien vastuuhenkilöt kertoivat, että he ovat käynnistäneet ohjelmansa kuultuaan suomalaisesta äitiyspakkauksesta, kertoo Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Jad Abuhamed.

Tarvikkeet on usein pakattu samantapaiseen laatikkoon kuin Suomessa. Joillain alueilla tavarat annetaan puisessa laatikossa, punotussa korissa, pussissa tai jopa ämpärissä. Äitiyspakkauksien sisällön suunnittelussa on otettu huomioon paikalliset olosuhteet ja tarpeet. Esimerkiksi hyttysverkko sisältyy pakkaukseen monilla alueilla, joilla hyttyset levittävät malariaa ja muita tauteja.

– Äitiyspakkausohjelmiin sisältyy terveysviestintää esimerkiksi nettikoulutuksen tai vihkosen muodossa, kertoo tutkimusryhmän jäsen Ella Näsi.

Monissa maissa äitiyspakkauksia jaetaan tilaisuuksissa, joissa vanhemmat saavat raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon valmentavaa tietoa ja vertaistukea.

Annariina Koivu, Yen T. H Phan, Ella Näsi, Jad Abuhamed, Brittany L Perry, Salla Atkins, Mikko Perkiö, Meri Koivusalo: The baby box. Enhancing the wellbeing of babies and mothers around the world. Kelan erillisjulkaisu. 2020.