Study&Stay silottaa tietä työelämään

Julkaistu 25.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Opiskelijat työskentelevät ryhmissä luokassa
Tampereella on yhdistetty voimat kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymisen parantamiseksi. Valmisteilla on palvelumalli, jolla lisätään työnantajien ja opiskelijoiden kohtaamista ja sujuvoitetaan rekrytointia. Palveluja tarjotaan opintojen kaikissa vaiheissa.

Palveluja kehitetään viime kesänä alkaneessa International HUB Tampere -hankkeessa Tampereen korkeakouluyhteisön, Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan TE-palvelujen yhteistyönä.

Hanke on osa kansallista Talent Boost -ohjelmaa, jonka tavoitteena on nostaa Suomi vahvaksi vaihtoehdoksi kansainvälisten osaajien silmissä sekä parantaa suomalaisten työnantajien rohkeutta ja valmiuksia palkata heitä yrityksiin.

– Kv-opiskelijoiden työllistymisen haasteita on toki ratkottu aiemminkin, mutta ei näin laajasti ja tiiviissä yhteistyössä. Olemme saaneet hankkeesta uusia resursseja erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen ohjaukseen, sanovat opiskelijapalvelujen päällikkö Kaisa Keskitalo Tampereen yliopistosta ja osaamispäällikkö Hanna Pihlajarinne Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Tampereelle haluttaisiin jäädä

Kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille kehitetään Study&Stay-palvelutarjotin, joka otetaan käyttöön ensi syksynä. Se sisältää infoa, materiaaleja, valmennuksia, mentorointia ja erilaisia kursseja, joilla opiskelija voi parantaa mahdollisuuksiaan työllistyä tai valmistautua yrittäjyyteen jo opintojensa aikana.

Työnantajien tarpeita selvitetään suoraan yrityksiltä ja kumppanien Tampereen kauppakamarin, Teknologiateollisuus ry:n, Henkilöstöjohdon ja -ammattilaisten Henry ry:n ja Business Tampereen välityksellä.

– Kansainvälisiä osaajia tehdään tunnetuiksi kampanjoilla ja yrityspäivillä. Opiskelijat saavat neuvontaa työnhaussa ja yritykset kansainvälisen työntekijän rekrytoinnissa, josta olemme muuten julkaisseet jo oppaan, International HUB Tampere -hankkeen projektipäällikkö Nuppu Suvanto kertoo.

Hanna Pihlajarinne sanoo, että ensimmäisistä tuloksista on tullut hyvää palautetta.

– Tampere vakituisena asuinpaikkana houkuttelee ja suuri osa ulkomaisista opiskelijoista haluaisi jäädä tänne valmistumisen jälkeen, vaikka se ei olisi ollut tavoitteena opintojen alussa. Työpaikka on kuitenkin jäämisen edellytys, hän sanoo.

Yhden luukun palvelumallilla

Nuppu Suvanto muistuttaa, että Tampereen kaupunki on ollut vuosien mittaan hyvin aktiivinen maahanmuuttajien työelämäintegraatiossa sekä tehnyt yhteistyötä kansainvälisten osaajien työllistämiseksi viimeksi Talent Tampere ja Tampere Ambassador -ohjelmissa. Hyviä kokemuksia ja verkostoja on kertynyt siirrettäviksi asti.

– Tampereella on toteutettu Maahanmuuttajien kansainvälisen osaamiskeskuksen ja Maahanmuuttajainfo Mainion esimerkeillä yhden luukun palvelumallia hyvällä menestyksellä.

– International HUB Tampereessa neuvontaa kehitetään erityisesti yrityksille. Neuvontaa saa sähköisesti ja henkilökohtaisesti palvelutilassa, jonne voi tulla käymään. Pääasia on, ettei asiakkaan tarvitse tietää, mihin organisaatioon hänen on otettava yhteyttä saadakseen vastauksia, Suvanto kuvaa.

Lue lisää!

Kansainvälisen työntekijän rekrytointi Tampereen seudulla -opas