Striimaajalle hyvä yleisösuhde on kaikki kaikessa

Julkaistu 13.5.2019
Striimaus
Striimaus on nopeasti kasvava viihteen muoto, joka keskittyy pääasiassa digipelien maailmaan.
Twitch-suoratoistapalvelussa suosituimmat striimaajat voivat luoda harrastuksesta itselleen ammatin.

Striimaus on netissä tapahtuvaa toimintaa, jossa sisällöntuottaja voi esimerkiksi selostaa videon ja äänen välityksellä digipelin tapahtumia ja jakaa katselijoille vinkkejä ja huomioita live-lähetyksen välityksellä. Tampereen yliopiston Gamification-tutkimusryhmän tutkimuksessa on kartoitettu työkaluja ja elementtejä, joita suositut striimaajat käyttävät korostaakseen videosisältöään Twitch-palvelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin striimaajien videosisällön lisäksi striimaajien profiileita palvelussa.

Tutkimukseen valittiin mukaan Twitchin sata seuratuinta englantia puhuvaa striimaajaa. Kieleksi valikoitui englanti, jotta tutkijat pystyivät luotettavasti tulkitsemaan sisältöä ja eri työkaluja. Kaikki striimaajat olivat yksityishenkilöitä, organisaatioiden striimaukset suljettiin tarkoituksella tutkimuksen ulkopuolelle.

– Twitch tarjoaa laajat työkalut, joilla striimin sisältöä voidaan kustomoida ja lisätä sen interaktiivisuutta. Työkalujen avulla sisällöntuottaja voi siis muokata striimistä omanlaisensa, tutkija Maria Törhönen toteaa.

Ääni on striimaajan tärkein työväline

Mikrofoni kuului jokaisen tutkitun striimaajan varusteisiin. Ilman ääntä striimin sisällöstä puuttuu interaktiivisuus, joka luo yhteyden sisällön ja katsojan välille. Kaikki suositut striimaajat eivät kuitenkaan hyödyntäneet liikkuvaa kuvaa. Neljätoista prosenttia suosituimmista striimaajista ei tutkimuksen otannassa käyttänyt kameraa ollenkaan.

– Tämä oli yllättävää, sillä kuva lisää interaktiivisuutta yleisön ja esiintyjän välille, ja Twitchissä yhteisö usein kehittyy esiintyvän yksilön persoonan ympärille, Törhönen sanoo.

Tärkeitä sosiaalisia työkaluja ovat myös tilaaja- ja lahjoitusilmoitukset. Ilmoitukset kertovat sekä striimaajalle että yleisölle, kun joku katselijoista on tilannut striimin tai lahjoittanut esiintyjälle rahaa. Tutkimuksessa selvisi, että lähes puolet suosituimmista striimaajista käyttää profiilissaan seuraajille näkyviä ilmoituksia, jotka kertovat uusista tilauksista ja lahjoituksista.

– Ilmoitukset eli notifikaatiot ovat keskeisiä vuorovaikutuksen rakentamisessa. Monet striimaajat kiittävät lahjoituksista ja uusista tilauksista lähetyksen aikana. Jotkut myös pitävät esillä listausta suurimmista lahjoittajista ja hehkuttavat parhaita taloudellisia tukijoitaan sitä kautta, Törhönen kertoo.

Maria Törhönen
Maria Törhönen tutkii striimauskulttuuria ja sitä, kuinka jotkut striimaajat tekevät harrastuksesta itselleen ammatin.

Striimin seuraajat saattavat lahjoittaa esiintyjälle jopa tuhansia euroja

Joskus yleisön joukossa syntyy suoranainen lahjoituskilpailu. Tällöin striimauksen seuraajat kilpailevat siitä, kuka lahjoittaa suurimman summan sisällöntuottajalle. Kilpailun aikana summat voivat nousta nopeasti hyvin suuriksi.

– Nämä rahasummat ovat välillä aivan hurjia. Parhaimmillaan puhutaan tuhansista tai jopa kymmenistä tuhansista euroista. Striimaajan kannalta tällainen kilpailu on tietenkin taloudellisesti erittäin kannattavaa, Törhönen sanoo.

Striimeistä tunnistetut tulolähteitä kehittävät työkalut taas viittaavat esimerkiksi mainoksiin, sponsoreihin, tai muihin työkaluihin joilla tavoitellaan taloudellista etua. Striimaajat voivat mainostaa eri tuotteita tai saada rahaa suoraan sponsoreiltaan. Yksi luonnollinen mainostuskohde on striimaajan käytössä oleva laitteisto, joka tuodaan usein esiin striimaajan profiilissa. Laitevalmistajat voivat myös lahjoittaa suosituimmille striimaajille laitteita hyvän näkyvyyden toivoissa.

– Monet striimaajat kertova seikkaperäisesti pelikoneistaan ja käytetystä laitteistosta profiilikuvauksessaan. Tämä teknologinen puoli kuuluu olennaisena osana tähän kulttuuriin, Törhönen toteaa.

Twitchissä voi edetä pelinomaisesti tasolta toiselle

Suoratoistopalveluna Twitch on striimajille tietoisesti pelillistetty. Kaikilla striimaajilla on mahdollisuus edetä Affiliate- tai Partner-statukselle, jotka mahdollistavat pääsyn suoriin tulolähteisiin kuten tilauspalveluihin ja mainontaan, muiden etujen lisäksi.

– Twitchissä on kaksi tasoa sisällöntuottajille. Affiliate program -tasolle päästyään striimaaja pystyy helpommin saamaan tuottamastaan sisällöstä taloudellista hyötyä. Ylin aste, eli Partner-status, on hyvin vaikea saavuttaa, mutta edut ovat myös sen mukaiset Törhönen kertoo.

Sivuillaan Twitch määrittelee selkeästi kriteerit hierarkiassa etenemiselle. Käytännössä ylemmälle tasolle pääseminen edellyttää suuremman seuraajajoukon keräämistä ja aktiivista striimausta. Tavoitteet on pelillisestetty ja visualisoitu tehokkaasti.

– Jatkossa minua kiinnostaa tutkia tarkemmin sitä, kuinka striimaajat voivat luoda harrastuksesta itselleen ammatin ja mitä se heille merkitsee, Törhönen toteaa.

Pelikulttuuri hallitsee, mutta Twitchissä on myös muuta sisältöä

Twitchin striimauskulttuuri pyörii vahvasti videopelien ympärillä. Striimaajista suurin osa on vielä miehiä, joskin naisten osuus on myös kasvussa.

– Tämänkaltaisen videosisällön tuotanto on edelleen miesvoittoinen maailma. Tämä näkyy selvästi Twitchissä ja esimerkiksi myös YouTubessa. Tutkimuksessamme oli mukana 85 miestä, 11 naista ja neljä ryhmää, jossa oli mukana useampia ihmisiä, Törhönen kertoo.

Vaikka pelimaailma on keskeinen osa Twitchiä, löytyy suoratoiston parista myös monenlaista muuta sisältöä.

– Twitch keskittyy yhä enemmän korostamaan luovaa työtä ja harrastuksia. Pelien lisäksi mukana on esimerkiksi maalausta, piirtämistä ja jopa ruuanlaittoa ja syömistä. Törhönen sanoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: