Strategisen tutkimuksen uudet konsortiot valittu

Julkaistu 10.11.2020
Juniversity-leiri/ Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopistossa kehitetään teknologisia ja sosiaalisia innovaatiota, joilla voidaan tukea 10–17-vuotiaiden nuorten kriittisen lukemisen taitoja. Kuva Juniversity -tiedeleiriltä Hervannan teknillisellä lukiolla kesäkuussa 2019.
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) on valinnut uudet rahoitettavat konsortiot.

Tampereen yliopistosta johdetaan yhtä konsortiota eli hankekokonaisuutta ja yliopisto on partnerina yhdessä.

Kasvatustieteen professori Kristian Kiili johtaa konsortiota Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL).

Projektissa selvitetään kriittisten lukutaitojen kehittymistä ja näihin taitoihin vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on kehittää teknologisia ja sosiaalisia innovaatiota, joilla voidaan tukea 10–17-vuotiaiden nuorten kriittisen lukemisen taitoja.

Sosiaalipsykologian professori Johanna Ruusuvuoren hanke osallistuu partnerina PROSHADE-konsortioon, jonka tutkimusaiheena on Tietoon pohjautuva jaettu päätöksenteko terveydenhuollossa.

Itä-Suomen yliopiston johtamassa konsortiossa tutkitaan tiedon lukutaitoa ja vuorovaikutusta ammattilaisten hoitokäytäntöjä koskevissa päätöksissä ja yksittäisen potilaan hoidon suunnittelussa.

Hankkeen tavoite on tuottaa tietoa jaettuun päätöksentekoon ja kehittää siihen liittyviä käytäntöjä, tiedon lukutaitoa ja potilaiden osallistumista terveydenhuollossa.

Yhteensä yhdeksän konsortiota valittiin kahteen uuteen ohjelmaan:
Ilmastonmuutos ja ihminen (CLIMATE) sekä Tiedon lukutaito ja tietoon perustuva päätöksenteko (LITERACY). Konsortiot, joissa Tampereen yliopiston on mukana, kuuluvat LITERACY-ohjelmaan.

Rahoitusta myönnettiin yhteensä 34 miljoonaa euroa.

Strategisen tutkimuksen neuvosto valitsi konsortiot kaksivaiheisessa ohjelmahaussa varsinaiseen hakuun kutsuttujen konsortioiden joukosta. Nyt päätettyjen konsortioiden rahoituskausi kestää vuoden 2023 loppuun.

Suomen Akatemia: STN päätti vuoden 2020 rahoitettavat konsortiot