Stipendejä viestinnän alalle

Julkaistu 23.11.2020
Eliisa Vainikka/ Kuva: Jouni Nummela
Eliisa Vainikka tutki väitöskirjassaan, millainen keskustelutila vihapuheelle syntyy sosiaalisen median alustana tunnetulle Ylilauta-foorumille. Kuva: Jouni Nummela
Tutkijatohtori Eliisa Vainikka sai suurimman summan, 2000 euroa, C.V. Åkerlundin mediasäätiön stipendinjaossa, jonka kohteina olivat Pirkanmaalla viestintäalaa opiskelevat tai muutoin opinnoissaan viestinnällisesti ansioituneet opiskelijat. Vuoden 2020 stipendinjaossa Tampereen yliopiston opiskelijat saivat yhteensä 10 000 euroa.

Vainikka sai stipendin väitöskirjastaan Prekarisaation tunnemaisema: Vastustavat taktiikat, tunnelmat ja elämänpolitiikka verkon julkisuudessa.

Vainikka tutkii mediatutkimuksen väitöskirjassaan usean tutkimusaineiston kautta sosiaalisen median alustojen ja nimettömästi käytettävien keskustelufoorumien erilaisia toimintalogiikoita ja niissä muodostuvia julkisuuksia. Keskeinen tutkimusongelma oli selvittää, millainen keskustelutila ja julkisuus anonyymillä ja myös vihapuheelle tilaa antavalla Ylilauta-foorumilla muodostuu.

Muut kahdeksan stipendiä ovat tuhannen euron suuruisia. Stipendit saivat jatko-opiskelija Daniel Fernandez-Galeote ja pro gradu -tutkielmien tekijät Katariina Kaakko, Anni Lehto, Anni Lindgren, Tuukka Lukinmaa, Juho Tuominen, Meri Vainiomäki ja Ninni Varanka.

Pelillistämisen tutkimuksen jatko-opiskelija Daniel Fernandez-Galeote valmistelee väitöskirjaan sitä, miten pelimediaa ja pelejä voidaan käyttää viestinnällisinä ja pedagogisina välineinä tieteen julkisen ymmärtämisen parantamisessa ja erityisesti ilmastonmuutokseen liittyvässä viestinnässä.

Katariina Kakko sai sipendin viestinnän pro gradu -tutkielmastaan Jännitteet artistien romanttisissa vuorovaikutussuhteissa, joka yhdistää julkisuuden ja interpersoonallisen viestinnän näkökulmat. Tutkielman kohteena ovat median kautta kuuluisiksi tulleiden musiikkialan artistien romanttiset suhteet.

Anni Lehto sai stipendin mediatutkimuksen pro gradu -tutkielmastaan Media lonkeroisten voimien ajalla: Donna Harawayn haaste mediatutkimukselle. Tutkielman mukaan Harawayn ajattelussa ihmiskunta elää kriittistä aikaa, josta selviytyäkseen ihmisten täytyy oppia luomaan uudenlaista sukulaisuutta ja liittoutumia maapallon muiden olentojen kanssa.

Anni Lindgren sai stipendin journalistiikan pro gradu -tutkielmastaan Journalismi herää eloon – Digitaalisen tarinankerronnan vaikuttavuus ilmastonmuutosuutisoinnissa. Tapaustutkimuksen lähtökohtana on The New York Timesin ilmastonmuutosaiheista valittu juttukokonaisuus, johon haastattelun kohteena olleet suomalaislukion toisen vuoden viestinnän opiskelijat ovat tutustuneet. Lindgren havaitsi, että saavuttaakseen vaikuttavimman lopputuloksen ja kiinnittääkseen yleisön syvemmin itse tarinaan, lehti hyödyntää multimodaalisia keinoja, tekstiä ja erilaisia visuaalisia moodeja kuten liikkuvaa kuvaa, grafiikkaa ja valokuvia.

Tuukka Lukinmaa sai stipendin suomen kielen pro gradu -tutkielmastaan Pilkun käytön norminmukaisuus Yleisradion ja Helsingin Sanomien verkkouutisoinnissa. Stipendin perustelujen mukaan Lukinmaa tarttuu tutkielmassaan rohkeasti aiheeseen, jolle usein helposti naureskellaan. Hän on vertaillut kahden keskeisen median kielenkäyttöä eikä hänen analyysinsa tyydy vain norminmukaisuuden tarkkailuun. Pohdinnassa on myös nykyisten pilkun käytön ohjeiden tarkoituksenmukaisuus, ja hän tekee ehdotuksia normien tarkistamista varten.

Juho Tuominen sai stipendin pelitutkimuksen tutkielmastaan Rockstar's Open World Video Games as Ideological Apparatuses. Tutkimus osoittaa, miten medialukutaitokeskusteluun on perusteltua liittää videopelien ideologisia ulottuvuuksia ja nykyaikaisen peliteollisuuden ongelmallisia toimintakulttuureja luotaava komponentti.

Meri Vainiomäki sai stipendin mediakulttuurin pro gradu -tutkielmastaan Made to Fall in Love: Humanity, Gender, and Desire in the Representations of 'Harmony' the Sex Robot. Tutkielma käsittelee ihmisenkaltaisen robotin rakentamisessa ja markkinoinnissa esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Kohteina ovat erityisesti seksuaalisiksi kumppaneiksi tarkoitetut miehille suunnatut robotit. Tutkimuksen perusteella ”naista” edustavat robotit eivät haasta vaan vahvistavat konventionaalisia käsityksiä naisena olosta.

Ninni Varanka sai stipendin englannin kielen pro gradu -tutkielmastaan There was not one story of Isis women, but many separate stories”: A Corpus-Based Critical Discourse Analysis of the Representations of the “ISIS Women” in British Broadsheet Media. Tutkielma käsittelee brittimediassa esiintyviä representaatioita Islamilaiseen valtioon (ISIS) liitetyistä naisista Syyrian pakolaisleireillä ja niihin liitettyä sukupuolitettua termistöä. Aineistona on brittilehtien artikkeleista koostuvaa korpus, joka sisältää 247 artikkelia seitsemästä eri julkaisusta.