Sosiaalisen median asiantuntija Emmi Nuorgam kannustaa rohkeuteen: ”Tee asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä”

Julkaistu 8.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Emmi Nuorgam_Jaakko Saarilampi
Nyt jos koskaan on tärkeä pysäyttää väärän tiedon levittäminen koronaviruksesta. Sosiaalisen median asiantuntijana ja somevaikuttajana Emmi Nuorgam tunnistaa vastuunsa ja haluaa näyttää esimerkkiä. Hän on rohkea keskustelunavaaja itselleen tärkeistä aiheista.

Väärä tieto eli disinformaatio koronaviruksesta on levinnyt nopeasti. TAMKissa medianomiksi opiskellut media-alan yrittäjä ja viestinnän asiantuntija Emmi Nuorgam vetää tällä hetkellä Valtioneuvoston kampanjaa, jonka tarkoituksena on tukea somevaikuttajia koronavirukseen liittyvän vastuullisen tiedon välittämisessä seuraajilleen.

Erityisen herkkiä Nuorgamin mielestä väärälle tiedolle ovat kaikki ne, jotka eivät ole ns. perinteisen journalistisen median äärellä, tai ne, jotka eivät seuraa omassa arjessaan mitään mediaa. Nuorgam kuuluu vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneeseen asiantuntijayritykseen, Ping Helsinkiin. Ping Helsinki on tutkimuksissaan huomannut, että nuoret luottavat enemmän sosiaalisen median vaikuttajiin kuin esimerkiksi omiin vanhempiinsa tai muihin auktoriteetteihin.

Tietyt kohderyhmät luottavat enemmän vertaisiinsa kuin journalistiseen mediaan. Väärän tiedon leviämisen ehkäisemiksi somevaikuttajien esimerkki on tärkeää.

– Koitamme viedä kampanjan avulla oikeaa viestiä niille, jotka eivät ole perinteisen median äärellä. Yritämme saada virallisen viestin paketoitua somevaikuttajille sen kautta, miten koronavirustilanne koskettaa heitä, ja miten he voivat kertoa asiaa eteenpäin seuraajilleen, Nuorgam kertoo.

Esimerkiksi Facebookissa liikkuu koronaviruksesta Nuorgamin mukaan niin sanottujen oikeiden ihmisten tarinoita, jotka kuulostavat uskottavilta. Ihmiset jakavat näitä tarinoita sosiaalisessa mediassa uskoessaan, että pystyvät näin osaltaan ehkäisemään koronaviruksen leviämistä.

– Ehkä omituisin väite, jonka olen kuullut koronaviruksen leviämisen estämiseksi, on se, että jos pystyt pidättämään aamulla herätessäsi 10 minuuttia hengitystä, pystyt välttämään koronaa, Nuorgam sanoo.

Tärkeistä asioista on helppo kertoa

Nuorgam haluaa omalla sosiaalisen median vaikuttajan työllään tuoda esille itselleen tärkeitä asioita. Näitä tärkeitä asioita ovat vastuullisen tiedon välittämisen lisäksi esimerkiksi yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon, mielenterveyteen ja ulkonäkönormeihin liittyvät asiat.

Kun asiat ovat minulle tärkeitä, niin niistä on helppoa pitää ääntä. Vaikka olen niiden vuoksi joutunut itsekin vihapuheen kohteeksi.

Emmi Nuorgam puhuu mielellään rohkeudesta. Hän on ollut mukana muun muassa kirjoittamassa Yleisö Finlandia -palkittua Sankaritarinoita tytöille -kirjaa.

Kun Nuorgam aloitteli opintojaan Tampereen ammattikorkeakoulussa, sosiaalista mediaa sen nykyisessä merkityksessä ei ollut olemassa. Kun valmista polkua ei ollut, Nuorgam rakensi itselleen opintosuunnitelman aiheista, jotka häntä kiinnostivat.

Opiskelin yrittäjyyttä, vuorovaikutteista mediaa, sisällöntuotantoja ja projektinhallintaa. Otin kursseja myös kuvajournalismista ja sovelluskehittämistä. Olin varma, että joskus vielä pääsen hyödyntämään opintojani.

Nyt Nuorgam kertoo laaja-alaisista opinnoistaan olleen hyötyä, sillä hän tekee työkseen juuri näitä opiskelemiaan asioita.

Mieti mitkä asiat pelottavat – ja keksi ratkaisu niihin

Nuorgam toivoo, että ihmisillä olisi mahdollisuus olla töissä organisaatioissa tai projekteissa, jotka pakottavat kehittämään omaa osaamista.

Toivon, että kokeilisimme myös asioita, joista emme ole ihan varmoja. Tietenkin terveen järjen rajoissa, esimerkiksi tällä hetkellä koronavirustilanne vaatii noudattamaan tiettyjä sääntöjä.

Nuorgam kannustaa kokeilemaan mahdollisimman monipuolisesti kaikenlaisia töitä.

Kannattaa myös käydä aktiivista keskustelua itsensä kanssa, mitkä arvot ovat minulle tärkeitä ja millaisten asioiden kanssa haluaisin tehdä töitä. Voi myös miettiä, miksi ei juuri nyt tee niitä asioita, joita haluaa. Mitkä asiat pelottavat. Ja keksiä ratkaisuja niihin.

Kukaan, joka valmistuu korkeakoulusta tai muusta koulutuksesta ei voi Nuorgamin mielestä tuudittautua siihen, että asiat on kerralla opittu.

Esimerkiksi omalla alallani täytyy koko ajan kehittää omaa osaamista ja keksiä uusia tapoja viestiä tai ottaa uusia välineitä käyttöön.

Nuorgam perusti oman yrityksensä viisi vuotta siten. Aluksi hän teki paljon käytännön sometöitä, koulutti käyttäjiä sosiaalisen mediaan ja teki yrityksille sisältöjä. Nyt painopiste on siirtynyt enemmän asiantuntijatyöhön.

Käyn pitämässä puheenvuoroja erityisesti vastuullisuusviestinnästä ja moderoin erilaisia tilaisuuksia.

Nuorgam kertoo yleensä vastaavansa työtarjouksiin ”kyllä”, koska on kiinnostunut niin monesta asiasta. Hän tekee paljon töitä yksin, mutta työllistää eri projekteissa myös muita freelancereita.

En ole ajankäytön mestari, sillä suhtaudun työhöni intohimoisesti. Opettelen paraikaa oman jaksamisen kuuntelua. Vaikka minulla eri projekteissa on myös työyhteisö, työni on välillä tosi yksinäistä. Yrittäjänä olen vastuussa vain itselleni.

Emmi Nuorgam

• Valmistui medianomiksi (AMK) Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2012
  • Viestinnän asiantuntija, puhuja, kouluttaja, juontaja
  • Kirjailija, toimittaja, bloggaaja, kolumnisti