Sosiaali- ja terveysalan uudistuminen jatkuu jopa poliittisesta päätöksenteosta riippumatta – uutuuskirja avaa muutoksen taustoja ja kehityssuuntia

Julkaistu 24.11.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kansikuva Uudistuva sosiaali- ja terveysala
Sote-uudistus puhuttaa jälleen. Uudistuva sosiaali- ja terveysala -teoksessa tarkastellaan suomalaisen sosiaali- ja terveysalan muutosta niin menneen kuin tulevan näkökulmasta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on jälleen hyvin ajankohtainen, kun keväällä 2019 kariutuneen uudistuksen perustalle ollaan rakentamassa uudenlaisia hyvinvointialueita tai sote-maakuntia ja monialaisia sosiaali- ja terveyskeskuksia. Juuri julkaistu kokoomateos Uudistuva sosiaali- ja terveysala tarjoaa selkeän, monipuolisen ja käytännönläheisen katsauksen siitä, mihin suuntaan suomalainen sosiaali- ja terveysala on kehittymässä lähitulevaisuudessa.

Tutkimukseen perustuvassa teoksessa tarkastellaan sosiaali- ja terveysalan muutoksia niin sosiaali- ja terveyshallintotieteen, sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon, terveystaloustieteen, oikeustieteen, sosiaalityön kuin sosiaalipsykologian näkökulmista. Artikkeleissa käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa johtamisen ja osaamisen uudistuminen, digitalisaation haasteet sekä asiakaslähtöisyys. Kirjoittajakunta koostuu mm. Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston tutkijoista sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoista.

Teos tarjoaa ajankohtaista tietoa sosiaali- ja terveysalan johtajille ja työntekijöille, päätöksentekijöille sekä alan tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille.

Tampere University Pressin kustantama Open Access -kirja on avoimesti saatavilla mm. Trepo-julkaisuarkistossa ja kansainvälisessä OAPEN Library -portaalissa sekä Directory of Open Access Books -palvelussa.

Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, 2020. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9.

Lisätietoja teoksesta:
Anneli Hujala anneli.hujala[@]uef.fi
Helena Taskinen helena.taskinen[@]uef.fi

Lisätietoja Tampere University Pressin toiminnasta:
tup[@]tuni.fi
Tampere University Press