Solukalvon proteiinit tekevät yhteistyötä mekaanisten viestien välittämisessä

Julkaistu 7.1.2020
mikroskooppi
Brittiläis-suomalainen tutkijaryhmä on havainnut syndekaani 4 -nimisen proteiinin toimivan soluissa tavalla, joka avaa merkittäviä mahdollisuuksia esimerkiksi syövän hoitoon. Tutkimuksessa havaittiin, että solukalvolla sijaitseva syndekaani tekee tiivistä yhteistyötä toisten kalvoproteiinien, integriinien kanssa, muodostaen ”tuntoelimiä”, jotka aistivat solun ulkopuolista ympäristöä.

Tutkimuksessa oli mukana Imperial College Londonin, Queen Mary University of Londonin ja Tampereen yliopiston tutkijoita. Tulokset julkaistiin alan johtaviin kuuluvassa kansainvälisessä Nature Materials -tiedelehdessä.

Syndekaani ja integriinit sijaitsevat solukalvossa niin, että niiden toinen pää osoittaa solun sisään ja toinen solun ulkopuolelle. Näin ne pystyvät aistimaan solun ulkopuolisia tapahtumia ja muuntamaan mekaaniset ärsykkeet biokemiallisiksi viesteiksi, jotka muuttavat olosuhteita solun sisällä.

Samalla ne ohjaavat syöpään ja muihin sairauksiin liittyviä solun prosesseja.

Tutkimuksessa havaittiin, että syndekaani 4 -proteiinia aktivoimalla saadaan aikaan sairauksien synnyssä merkittävä tapahtumaketju, jossa on mukana solun Yes-Associated proteiini (YAP). YAP vähentää solukuolemia, mikä edistää myös syöpäsolujen jakautumista. Samoin se vaikuttaa syöpäkasvaimen tarvitsemien verisuonien kehittymiseen.

Syndekaani 4:llä on tiedetty olevan merkitystä sydän- ja verisuonitautien synnyssä. Sen mahdolliseen rooliin syöpäbiologiassa ei kuitenkaan ole aiemmin kiinnitetty huomiota.

- Tuloksillamme voi olla välitöntä vaikutusta solu- ja kehitysbiologiaan, ja ne voivat johtaa kehitykseen monien sairauksien, kuten syövän ja fibroosin hoidossa, toteaa Armando del Río Hernández Imperial Collegesta.

- Syndekaani 4:n ja integriinien yhteistoiminta avaa kiinnostavia mahdollisuuksia solujen mekaanisen viestinnän ohjaamiseen esimerkiksi pyrittäessä hallittuun kudoserilaistumiseen, kertoo apulaisprofessori Vesa Hytönen Tampereen yliopistosta.

Tutkimusryhmä aikoo seuraavaksi selvittää syndekaani 4:n yhteyttä haimasyöpään ja eräisiin muihin sairauksiin.

Tutkimusta rahoittivat Euroopan tutkimusneuvosto ERC, brittiläinen Biotechnology and Biological Sciences Research Council ja Suomen Akatemia.

Syndecan-4 tunes cell mechanics by activating the kindlin-integrin-RhoA pathway by Antonios Chronopoulos, Stephen D. Thorpe, Ernesto Cortes, Dariusz Lachowski, Alistair J. Rice, Vasyl V. Mykuliak, Tomasz Róg , David A. Lee, Vesa P. Hytönen and Armando E. del Río Hernández. Published 6 January 2020 in Nature Materials. https://doi.org/10.1038/s41563-019-0567-1

Artikkelin yhteenveto videomuodossa:

Lisätietoja: