SOC Tiedekahvila: Juho Saari julkaisuistaan Kalajoen kahakka ja Kyllikki Saari

Keskustakampus, Lyhty
Ajankohta19.1.2023 12.00–14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tekniikkaa, appelsiini ja rakennustyömaa.
SOC Tiedekahvila on uusi tapahtuma, jossa keskustellaan tieteestä ja tutkimuksesta monelta eri kantilta. Tiedekahvilassa yhteiskuntatieteiden tiedekunnan väki tai heidän kutsumansa vieraat alustavat eri aiheista, esittelevät tutkimushankkeitaan ja julkaisujaan.

Juho Saari: Kalajoen kahakka ja Kyllikki Saaren murha – Mitä annettavaa historiallisella mikrososiologialla on 1950-luvun historian tutkimukseen?

Tuoreessa teoksessaan Kalajoen kahakka - Viimeinen kansankapina 1953 (Suomalaisen kirjallisuuden seura, historiallinen arkisto 152, 2022, 404 sivua,) Juho Saari selvittää Kalajoen nuorisoseurantalolla lokakuun 9. päivänä vuonna 1953 pidettyjen markkinatanssien vilvoittelutauon tapahtumia, jotka johtivat poikkeukselliseen tapahtumaketjuun. Poliisien ja iltamiin osallistuneiden miesten kymmenkunta minuuttia kestäneestä kahakasta kehkeytyi Suomen historian viimeinen kansankapina, jota selviteltiin lopulta korkeimmassa oikeudessa. Saari analysoi kapinaan liittyvän tapahtumaketjun taustoineen ja seurauksineen sekä asettaa tapahtumat historialliseen kontekstiinsa.

Vuonna 2020 julkaistu Kuuluisan kuoleman varjo - Miksi Kyllikki Saaren murha ei unohdu (Gaudeamus, 2022, 305 sivua) taas on keskusrikospoliisin hallussa olevaan esitutkinta-aineistoon perustuva tutkimus tapahtumasarjasta, joka käynnistyi 17-vuotiaan Kyllikki Saaren katoamisesta. Siinä käydään läpi sekä tärkeimmät että mielikuvituksellisimmat tutkintalinjat eri epäiltyineen mutta myös tutkinnan kuluessa tapahtuneet erehdykset. Samalla murhaa tarkastellaan 1950-luvun suomalaisten jaettuna kokemuksena. Teoksessa Saari kertoo, miksi murha on vanginnut suomalaisten mielet seitsemän vuosikymmenen ajan.

Molemmat teokset ovat historiallisen mikrososiologian alan tutkimuksia, jotka soveltavat sosiologisia tutkimusmenetelmiä ja lähestymistapoja 1950-luvun historiaan. Mitä uutta olemme oppineet Kalajoen kahakasta ja Kyllikki Saaren murhasta? Miten historiantutkimuksen ja sosiologian oivallukset yhdistyvät johdonmukaisiksi kokonaisuuksiksi, ja miksi tämänkaltaiset tapaustutkimukset ovat tieteellisesti kiinnostavia?

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

SOC Tiedekahvilassa keskustellaan tieteestä ja tutkimuksesta monelta eri kantilta. Tiedekahvilassa tiedekuntalaiset tai heidän kutsumansa vieraat alustavat eri aiheista, esittelevät tutkimushankkeitaan tai julkaisujaan. Tiedekahvilan järjestää Tieteellinen toimikunta ja se järjestetään useita kertoja lukuvuodessa. Osa tilaisuuksista on mahdollista järjestää myös englanniksi. Jos haluat esitellä tutkimustasi tai uutuusjulkaisuja tilaisuudessa ota yhteyttä maija.ojala-fulwood [at] tuni.fi (maija[dot]ojala-fulwood[at]tuni[dot]fi)

Maija Ojala-Fulwood, maija.ojala-fulwood@tuni.fi