Skatta Gaming Center voitti opiskelijoiden visiokilpailun Katajanokan Tulli- ja Pakkahuoneesta

Julkaistu 19.12.2019
Lauri Metsärannan visualisointi Skatta Gaming Centeristä
Lauri Metsärannan visualisointi Skatta Gaming Centeristä.
Helsingin Katajanokan historiallinen ja ainutlaatuinen Tulli- ja Pakkahuone avataan uudenlaiseen käyttöön Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden kehittämissuunnitelmissa. Opiskelijoiden ja Helsingin kaupungin yhteistyönä laaditut kehittämisvisiot julkaistiin keskiviikkona 18.12. Tampereella pidetyssä palkintojenjakotilaisuudessa.

Kilpailun voittaneessa Lauri Metsärannan ehdotuksessa Skatta Gaming Center Katajanokan Tulli- ja Pakkahuone muutetaan uuden ajan e-urheilukeskukseksi, jossa voi paitsi harjoitella ja järjestää kansainvälisiä turnauksia, myös kouluttautua ja harrastaa. Uusi käyttötarkoitus avaa rakennukset, tilat, toiminnat ja piha-alueen kaikille helsinkiläisille ja Helsingissä vieraileville.

Yhteensä kymmenessä kilpailutyössä laadittiin historiallisen ja merellisen Tulli- ja Pakkahuoneen tulevaisuuden käytön skenaarioita nojaten käynnissä olevaan Eteläsataman kehittämis- ja kaavoitustyöhön.

- Kilpailuehdotukset olivat oivaltavia ja parhaimmillaan toimivia konsepteja historiallisen rakennuksen kehittämiseksi, arvioi asiantuntijaopettaja, arkkitehti Eric Rawlins Tampereen yliopistosta.

Opiskelijoiden tuli ottaa töissään huomioon neljä lähtökohtaa: rakennuksen sijainti ja merkitys Helsingin ja Katajanokan kontekstissa, rakennuksen historia, arvo ja rakenne, globaaleista megatrendeistä aiheutuva muutos ja tulevaisuuden kehityssuunnat ja tarpeet.

Kilpailun tavoitteena oli analyysiin perustuen luoda toiminnallinen idea uudelle käytölle, siihen perustuva tilaohjelma ja esittää ratkaisu siihen, kuinka uusi toiminta sovitetaan historialliseen rakennukseen. Uudelle toiminnalle ei asetettu neliömetripohjaisia laajuustavoitteita. Toiminnallisina ratkaisuina asuminen ja majoituskäyttö rajattiin ulos.

Kilpailussa jaettiin ensimmäisen palkinnon lisäksi seuraavat palkinnot:
2. Palkinto: Skattan arkkitehtuuri ja design museo – Ida Salama (jaettu)
2. Palkinto:  Käty  – Amanda Luukkonen (jaettu)

1. Kunniamaininta: Kestävän kehityksen talo – Maiju Tuorila
2. Kunniamaininta: Osaamisen kauppahalli  – Anna Kobierska

Kilpailun tuomariston muodostivat Risto Heikkinen - Helsingin kaupunki,  Eric Rawlins - Tampereen yliopisto, arkkitehtuurin yksikkö ja Ari Rahikainen - Tampereen yliopisto, arkkitehtuurin yksikkö.

Lisätietoja:
Eric Rawlins, asiantuntijaopettaja, Tampereen yliopisto, eric.rawlins [at] tuni.fi , 041 525 5400
Maria Pesonen, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto, maria.pesonen [at] tuni.fi, 050 327 8458
Ari Rahikainen, tuntiopettaja, Tampereen yliopisto, ari.rahikainen [at] tuni.fi, 050 525 5446
Risto Heikkinen, kiinteistökehityspäällikkö, Helsingin kaupunki, risto.heikkinen [at] hel.fi, 09 3102 3101

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 19.12.2019

Kuva: Lauri Metsäranta