Seurannassa-sarjan aiheina koronan merkitys työelämälle ja Suomi oikeusvaltiona

Julkaistu 23.9.2020
Seurannassa-keskustelusarja
Keskustelusarjassa pohditaan seuraavaksi korona-ajan vaikutuksia työelämään sekä terveysturvallisuuden ja yksilönoikeuksien käsitteitä.

Koronan merkityksestä ja seurauksista työelämälle keskustelevat Tampereen yliopiston sosiologian professori Harri Melin ja työelämäntutkijat Pasi Pyöriä ja Tuija Koivunen. Terveysturvallisuuden ja yksilön oikeuksien suhdetta pohtivat julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen ja sosiaali- ja terveyspolitiikan apulaisprofessori Liina-Kaisa Tynkkynen.

Tampereen yliopiston tutkijat keskustelevat Seurannassa-lähetyksissä, mitä koronavirus paljastaa maailmastamme ja millaisia pitkän aikavälin seurauksia sillä on. Keskustelusarjan järjestävät Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja tiedekunnan Alusta-verkkojulkaisu. Tallenteet lähetyksistä ilmestyvät samana päivänä Youtubeen.

24.9. kello 14: Kuka on korona-ajan sankarityöläinen?

Nostiko koronapandemia korkeuksiin ammatteja? Mikä ala ratkaisee, tai minkä alan ammattilaisten ajateltiin ratkaisevan pandemian? Oli etulinjan työn sankareita ja hiljaisia rokotteen kehittäjiä. Kumpi on tärkeämpää ja mikä sai tärkeän roolin? Voivatko sairaanhoitajat odottaa palkankorotusta, entä puhtaanapitoalan monilukuiset ammattilaiset? Mitä rokotetutkimukselta voi odottaa ja missä aikataulussa? Vai olisiko tämä yhteispeliä, jossa ketään erikseen kannata nostaa jalustalle?

Kenen työt menevät koronan takia ja mitä siitä meille kaikille seuraa?

Koronapandemian vaikutuksista työelämään keskustelemassa Tampereen yliopiston sosiologian professori Harri Melin ja työelämäntutkijat Pasi Pyöriä ja Tuija Koivunen.

1.10. kello 14: Oikeusvaltio ja terveysturvallisuus – joko tai vai sekä että?

Millaista suojaa terveydelleen kansalainen voi odottaa hyvinvointivaltiolta, kun pandemia tai muu kriisi iskee, entä yksilön oikeuksilleen? Kumpi nousi Suomessa keskeisemmäksi koronapandemian hallinnassa, yksilön oikeudet vai kansanterveys, ja mitä koronapandemia kertoi suhteestamme yksilön oikeuksiin ja yhteiseen turvallisuuteen? Mitä koronapandemia kertoi Suomen sote-järjestelmästä? Minkälaisia alueellisen epätasa-arvon muotoja pandemia toi esille?

Keskustelijoina Tampereen yliopiston julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen ja Tampereen yliopiston sosiaali- ja terveyspolitiikan apulaisprofessori Liina-Kaisa Tynkkynen.

***

Seurannassa-keskustelusarjaa juontaa ja organisoi Alusta-verkkojulkaisun toimittaja Tiina Heikkilä. Ohjelma striimataan yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorten palveluiden Pajaston mediatyöpajan kanssa. Voit katsoa ohjelman ja vanhat jaksot tallenteena Alustan Youtube-tililtä tai kuunnella podcastina Soundcloudista.

Facebook-tapahtuma

Koronan kanssa elävä yhteiskunta Tampereen yliopiston asiantuntijoiden seurattavana – verkkolähetykset torstaisin kello 14: tuni.fi/seurannassa-keskustelusarja.