Seminaari: Islamismi sekä uskonnollisten ja etnisten ryhmien rinnakkaiselo

SijaintiKanslerinrinne 1, Tampere
Keskustakampus Pinni B Luentosali 1097
Ajankohta18.5.2022 11.00–13.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tampereen yliopiston kaksi ensimmäistä Scholars at Risk (SAR) -tutkijaa, Meyda Yegenoglu and Mahmut Mutman, ovat turkkilaisia sosiologeja. Heidän tutkimuksensa on käsitellyt uskonnollisten ja etnisten ryhmien rinnakkaiseloa sekä islamismin käsitteen kehitystä.

Luennossaan 18.5.2022 Yegenoglu kuvaa kuinka modernisaatio 1700-luvulla oli yritys muodostaa moderni kansallisvaltio, mutta joka johti perinteisesti rauhallisen armenialaisten ja kurdien välisen yhteiselon taantumiseen. Mutman tarkastelee turkkilaisen islamismin sukupuuta. Kohdatessaan globaaleja megatrendeja (maallinen nationalismi, sosialismi, uusliberaali talousajattelu), aikanaan maltillinen perinne on muuttunut sekavaksi yhdistelmäksi luokkavihaa ja toivetta ylöspäin suuntautuvasta sosiaalisesta liikkuvuudesta.

Luennoissaan molemmat tutkijat viittaavat myös Scholars at Risk -toimintaan, mukaan lukien heidän omat kokemuksensa Tampereen yliopistossa.

Juha Teperi, Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin johtaja ja Scholars at Risk Finland -verkoston varapuheenjohtaja, avaa tilaisuuden esittelemällä SAR-toimintaa.

Tampereen yliopiston tutkijakollegium ja Scholars at Risk Finland

Juha Teperi, juha.teperi@tuni.fi, p. 0405133714