Seminaari: Avoin julkaiseminen ja avointen tutkimusaineistojen käyttö: kokemuksia ja käytäntöjä

Julkaistu 11.11.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
verkkokurssi
Yhä useammat tieteelliset julkaisut ovat saatavilla avoimesti verkosta, mutta miten avoin julkaiseminen vaikuttaa tutkijan työhön? Entä miten avoimuus on vaikuttanut tiedelehtien ja kirjojen kustantamiseen? Kuinka tietoisia lehtien toimitukset ovat avoimista lisensseistä? Myös tutkimusaineistoja on yhä enemmän avoimesti saatavilla, mutta entä niiden käyttö?

Näitä kysymyksiä käsitellään Tampereen yliopiston kirjaston järjestämässä seminaarissa, joka käsittelee avointa julkaisemista ja tutkimusaineistojen käyttöä tutkijan ja julkaisijan näkökulmista.

Ajankohta: 23.11 klo 13.00-15.45

Paikka: Zoomissa

Ilmoittautumislomake

Alustava ohjelma:

13.00-13.05 Tilaisuuden avaus : Katja Fält, tietoasiantuntija, Tampereen yliopiston kirjasto

13.05-13.35 Akateeminen yhteistyö ja avoimet julkaisukäytännöt : Kirsi Pauliina Kallio, ympäristökasvatuksen professori, Fennia-lehden päätoimittaja

13.35-14.05 Avoimuuden anti ja haasteet Media & viestintä -lehden näkökulmasta : Auli Harju, YTM, tutkija, Media & viestintä -lehden toimitussihteeri

14.05-14.35 Mitä open access -kustantaja toivoo kirjoittajalta? : Anna Ruth, tietoasiantuntija, Tampere University Press

14.35-14.45 Tauko

14.45-15.15 Avoin julkaiseminen insinööri- ja biotieteissä: Käytännön kokemuksia tutkijana ja ohjaajana : Marja-Leena Linne, TkT, Dos., Tutkimusryhmän johtaja

15.15-15.45 Avoin tutkimusdata: Tietoarkiston tutkimusaineistojen käyttö : Elina Late, yliopistotutkija, ITC-tiedekunta ; Jaana Kekäläinen, informaatiotutkimuksen yliopistonlehtori

Tervetuloa!

Puhujien esittelyt:

Kirsi Pauliina Kallio

Tampereen yliopiston ympäristökasvatuksen professori ja Fennia-lehden päätoimittajana. Avoimen julkaisemisen osalta Kirsi Pauliina on ollut aktiivinen erilaisissa TSV:n toiminnoissa (kuuluu sekä TSV:n että Alue- ja ympäristötutkimuksen seuran hallitukseen) ja kansainvälisesti hän kuuluu sellaiseen verkostoon kuin Free Journal Network, joka pyrkii edistämään ei-kaupallista avointa julkaisutoimintaa.

Fennia on platinum open access -periaatteella toimiva suomalainen kansainvälinen referee-journaali, joka pyrkii kehittämään toiminnassaan erilaisia ei-kaupallisia avoimia julkaisukäytäntöjä.

Auli Harju

Auli Harju on Media & viestintä -lehden toimitussihteeri sekä tutkija Tutkimuskeskus Cometissa, Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Hän työskentelee parhaillaan Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa Tulevaisuuden media-arki nuorten kuvittelemana.

Marja-Leena Linne

Marja-Leena Linne on insinööri ja neurotutkija, jolla on yli 25 vuoden kokemus hermo- ja aivosignaalien mallintamisesta ja niiden kokeellisesta tutkimisesta. Hän johtaa Laskennallisen neurotieteen tutkimusryhmää Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa Tampereen yliopistossa. Marja-Leena on EU:n Human Brain -lippulaivaprojektin ydinjäsen ja sen teoreettisen neurotieteen osaprojektin varajohtaja. EU:n lippulaivaprojekti kuten myös Marja-Leenan työ mahdollistavat tulevaisuuden innovaatiot neurotieteiden, tietojenkäsittelyn ja tekniikan rajapinnassa.

Anna Ruth

Anna Ruth on tietoasiantuntija Tampereen yliopiston kirjastossa. Päätehtävänään hänellä on Tampere University Pressin toiminnan koordinointi. Hän on työurallaan ja aiemmin informaatiotutkimuksen opinnoissaan keskittynyt tieteelliseen julkaisutoimintaan ja avoimeen tieteeseen.

Elina Late ja Jaana Kekäläinen

Elina Late toimii Tampereen yliopistossa ITC tiedekunnassa tutkijatohtorina ja Jaana Kekäläinen toimii Tampereen yliopistossa ITC tiedekunnassa informaatiotutkimuksen yliopistonlehtorina. Heidän tutkimusintresseihinsä kuuluvat mm. avoin tiede ja tutkijoiden tietokäytännöt. Artikkeli johon esitys perustuu on avoimesti luettavissa:  https://doi.org/10.1371/journal.pone.0233455