Science Slamin voiton veivät vitsit infra-alasta

Julkaistu 3.10.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kalle Vaismaa (Kuva: Mika Kanerva)
Kalle Vaismaa palkittiin Science Slamin kultaisella mikrofonilla Yo-talossa. Vaismaa sai yleisöltä kehuja aidon stand up -koomikon elkeistään.
Osana Tutkijoiden yötä järjestettiin jo seitsemännen kerran viihdyttävä Science Slam, jossa tutkijat irrottelevat tiedettä ja stand up -komiikkaa yhdistelevissä puheenvuoroissa.

Tänä vuonna viiden kilpailijan Science Slam oli todella kovatasoinen. Voiton vei täpärästi yleisön äänestyksessä infra-alan digitalisaatioprofessori Kalle Vaismaa esityksellään “Miksi kaivuri jäi lumen alle ja Väinö vesijumppaan?”

Esityksen aihe hahmottui ajankohtaisista infra-alan ongelmista ja ilmiöistä.

– Työn alla on juuri nyt tutkimushanke, jossa selvitetään syitä infra-alan tuottavuusvajeeseen ja tutkitaan tekijöitä, joiden avulla digiloikka mahdollistuisi infrarakenteiden koko elinkaarelle.

Sparrausta koomikkoveljeltä

Millä eväin voittaja valmistautui haasteeseen?

– Stand up -koomikko Anitta Ahonen valmensi meitä esiintyjiä. Lisäksi oma veljeni Mikko Vaismaa trimmasi settiäni. Hän on ammatiltaan stand up -koomikko.

Entä miltä tuntui olla lavalla, jännittikö?

– Aina lavalla vähän jännittää. Täytyy vain koittaa kanavoida jännitys oikein, jotta se muuntuu energiaksi ja läsnäoloksi. Olen tehnyt monenlaista huumoria koko pitkän ikäni, joten ihmisten viihdyttäminen ja naurattaminen ei ole minulle vieras rooli.

Riikka Mikkonen (Kuva: Mika Kanerva)

Väitöskirjatutkija Riikka Mikkonen räväytti lavalla laboratorion suojapuvussa. Mikkosen esitys kulki nimellä “Darth Vader valoa kohti: pehmeämpää robotiikkaa silikonista.”

Lavalle vaikka laboratorion suojapuvussa

Vaismaa vinkkaa, että Science slamiin valmistautuvan kannattaa hakea esimerkkejä vaikka YouTubesta.

– Oma esitykseni oli aika puhdasta stand up -komiikkaa, ei siis suoranaisesti science slamia. Science slamissa voi olla erilaisia havaintovälineitä, kuten tänä vuonna ensimmäisellä esiintyjällä Riikka Mikkosella laboratorion suojapuku.

– On hyvä välillä popularisoida tiedettä ja tuoda tiedettä kansalaisten näkyville. Siihen Science slam antaa oivan mahdollisuuden.

Tutkijoiden yössä tiedetoveja ja somestara

Tampereen Tutkijoiden yö tarjosi tälläkin kertaa tiedettä jokaiseen makuun. Yliopiston kampuksilla oli mahdollisuus tutustua mm. lääketieteen Taitokeskukseen ja kuunnella luentoja terveydestä ja tulevaisuuden ruoasta. Kauppakeskus Ratinassa löytyi monenmoista kokeiltavaa, kuultavaa ja katsottava formula-autosta Heurekan pop-up tiedeshow’hun aina tietoiskuihin kestävästä kehityksestä sometukseen. Pääpuhujana oli somettaja mmiisas.

Tämän vuotisessa yössä oli mukana reilut 3 200 tamperelaista.

Mmiisas (Kuva: Mika Kanerva)

Somevaikuttaja Miisa Rotola-Pukkila (Mmiisas) kertoi Tutkijoiden yössä, mitä annettavaa puheviestinnän opiskelulla on tubettamiselle ja toisin päin. Rotola-Pukkila työstää puheviestinnän pro gradu -tutkielmaansa Tampereen yliopistossa.

Kauppakeskus (Kuva: Mika Kanerva)

Tutkijoiden tiedetoveissa pohdittiin pinnalla olevia aiheita, esimerkiksi tutkimuksen roolia kestävän kehityksen edistämisessä. Lavalla (vas.) lehtori Eveliina Asikainen (TAMK), yliopettaja Eeva-Liisa Viskari (TAMK), yliopisto-opettaja Riikka Tapaninaho (Tampereen yliopisto) ja tutkijatohtori Antti Wallin (Tampereen yliopisto).

Tapahtuman sivut

Teksti: Ida Koivuniemi