Särmä ja Riihimäen uusi elävä kaupunginosa ideakilpailun parhaat

Julkaistu 17.5.2019
Riihimäen varuskunta-alueen vanhoja rakennuksia. Kuva: Ari Rahikainen
Riihimäen eteläisen varuskunta-alueen kehittämistä koskeva ideakilpailu on ratkennut. Aluesuunnitelmien sarjan ensimmäisen palkinnon sai arkkitehtiopiskelija Lotta Häkkänen. Rakennuskohtaisista korjaus- ja täydennysrakentamisen suunnitelmista parhaana palkittiin arkkitehtiopiskelija Juha Riihelän Riihimäen uusi elävä kaupunginosa.

Ideakilpailun järjestivät Tampereen yliopisto ja maanomistajat Senaatti-kiinteistöt ja Metsähallitus.

Kilpailun tarkoituksena oli löytää uusia ja tuoreita ajatuksia Senaatti-kiinteistöjen omistaman puolustusvoimien käytössä olevan Riihimäen varuskunta-alueen eteläosan tulevalle käytölle. Alue vapautuu lähivuosina puolustusvoimilta.

Alue sijaitsee lähellä Riihimäen keskustaa ja rautatieasemaa. Yhdessä viereisten metsähallituksen omistamien alueiden kanssa alue muodostaa viherkiilan, joka työntyy koillisesta kohti Riihimäen keskustaa. Alueen punatiiliset rakennukset on rakennettu vuosina 1911-1917 Venäjän keisarillisen armeijan käyttöön ja ne ovat pääosin jäljellä alkuperäisessä asussaan.

Kilpailu oli kaksiosainen ja ensimmäisen osan tarkoituksena oli analysoida alueen suhdetta Riihimäen kaupunkiin ja sitä ympäröivään alueeseen sekä analyysin perusteella ideoida alueen uusia käyttötapoja, tulevaa uutta rakentamista ja liikenneverkon kehittämistä. Uuden rakennuskannan osalta suunnitelmille ei asetettu neliömetripohjaisia laajuustavoitteita.

Kilpailun toisessa osassa tarkasteltiin yksitäisiä rakennuksia tai rakennusryhmiä ja suunniteltiin niiden uusiokäyttöä, käytön edellyttämiä muutoksia tilojen rakenteisiin ja varusteisiin sekä mahdollisen lisärakentamisen suhdetta vanhoihin rakennuksiin. Tarkastelussa edettiin osin rakennusdetaljitasolle.

Kilpailuun osallistuneita töitä ohjasivat Tampereen yliopistossa arkkitehdit Eric Rawlins ja Ari Rahikainen.

Aluesuunnitelmien sarjassa jaettiin seuraavat palkinnot:
1. palkinto:  Särmä – Lotta Häkkänen
2. palkinto: Riksun Rinteillä – Emilia Hakulinen
3. palkinto: Riihimäen uusi elävä kaupunginosa – Juha Riihelä
1. kunniamaininta Elävä puu – Mikko Toivanen
2. kunniamaininta Riihimäen robottikampus – Nina Rinkinen

Rakennuskohtaisista korjaus- ja täydennysrakentamisen suunnitelmista palkittiin:
1. palkinto: Riihimäen uusi elävä kaupunginosa – Juha Riihelä
2. palkinto: Särmä – Lotta Häkkänen