Sanomisen paikka - kestävyyskasvatus nyt!

Tampereen ammattikorkeakoulu
PaikkakuntaTampere-talo, Yliopistonkatu 55 , 33100 Tampere
Tampere-talon aula
5.10.2022 14.30–15.30
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Iloinen nainen, jonka suusta lähtee puhepuhekupla. Kuplassa on kestävään kehitykseen liittyviä sanoja: kiertotalous, kestävyys, ilmastovastuu jne.
Kansainvälisenä opettajan päivänä Tampere-talon aulassa keskustellaan koulutuksen ja kasvatuksen tehtävistä ja haasteista kestävyysmurroksessa.

Elämme ekologisen jälleenrakennuksen aikaa, joka haastaa kasvatuksen ja koulutuksen. Keskustelemme mm. siitä, mikä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jo toimii, mitä pitäisi muuttaa, mitä tämä aika vaatii kasvattajilta ja opettajilta, opettajankoulutukselta ja oppilaitoksilta.

Keskustelijoina ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen yliopistonlehtori Essi Aarnio-Linnanvuori Tampereen yliopistosta. Hän tutkii muun muassa lasten toimijuutta käytäntöjen muuttamisessa. Linnanvuoren kanssa keskustelemassa on tutkijatohtori Niina Mykrä. Hänen vuonna 2021 Tampereen yliopistossa tarkastettu väitöskirjansa käsitteli peruskoulun mahdollisuuksia rakentaa kestävää tulevaisuutta. Tällä hetkellä hän tutkii ekososiaalista sivistystä ja koulutusta. Tredun Riikka-Veera Kankaanpää on paneelin kolmas jäsen. Kankaanpää on vetänyt Tredussa KEOSKI-projektia, jonka lähtökohtana on kiertotalousosaamisen ja -periaatteiden juurruttaminen osaksi oppilaitoksen normaalia arkea ja toimintakulttuuria.

Keskustelun juontaa lehtori Eveliina Asikainen Tampereen ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Asikainen on toiminut vuodesta 2020 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arenen Kestävä koulutus -työryhmän puheenjohtajana ja johtaa TAMKissa Erasmus+ -hanketta, jossa kehitetään opettajien kestävän kehityksen osaamismerkkejä.

Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja Tampere-talo

Eveliina Asikainen eveliina.asikainen@tuni.fi