Sairaala ja yliopisto: Erikoistuville lääkäreille koulutusvastuulääkärit

Julkaistu 1.11.2019
stetoskooppi
Erikoislääkärikoulutuksessa on Tampereella otettu tämän vuoden aikana isoja askelia eteenpäin, sillä Taysissa on aloittanut 24 erikoistumiskoulutuksesta vastaavaa lääkäriä. Suomen ensimmäiset koulutusvastuulääkärit eli ns. kova-lääkärit ovat koulutuksen asiantuntijoita, jotka osana omaa työtään koordinoivat ja kehittävät erikoislääkärikoulutusta omalla alallaan.

– Tämä on sairaalan ja yliopiston yhteinen innovaatio ja panostus koulutukseen. Käytännössä tarjoamme entistä suunnitelmallisempaa tukea ja ohjausta erikoistuville lääkäreille, kertoo apulaisylilääkäri ja koulutuskoordinaattori Johanna Rellman Taysista.

Erikoislääkärikoulutukseen Tampereen yliopistoon oli valtakunnallisesti eniten hakijoita 13. syyskuuta päättyneessä haussa.

Koulutusvastuulääkäreiden nimeämisen lisäksi on aloitettu jo viime vuonna kaikille erikoistuvia kouluttaville lääkäreille suunnatut pedagogiset kurssit. Laadukkaan koulutuksen avulla saadaan houkuteltua erikoistuvia lääkäreitä, jotka tutkimusten mukaan jäävät useimmiten myös erikoistumisalueelleen töihin.

Jokainen yliopiston ja Taysin yhteinen koulutusvastuulääkäri vastaa siitä, että erikoistuva lääkäri saa riittävän perehdytyksen, koulutus on suunnitelmallista ja hänen osaamistaan arvioidaan systemaattisesti.
Malli on luotu erikoistuvien lääkäreiden palautteen pohjalta. Moni erikoistuva lääkäri on aiemmin kokenut, että työpaikoilla ei huolehdita riittävästi erikoistuvien perehdytyksestä ja oppimisen edistymisestä.

Yhteistyötä keskussairaaloiden kanssa

Koulutusvastuulääkäri on nimetty Taysissa jo lähes kaikille suurille ja keskisuurille erikoisaloille. Koulutusvastuulääkärin työhön kuuluu myös kiinteä yhteydenpito alueen keskussairaaloiden erikoistuviin lääkäreihin.

– Tavoitteenamme on saada koulutusvastuulääkäri jatkossa kaikille erikoisaloille. Pyrimme siihen, että koulutusvastuulääkärit saataisiin myös keskussairaaloihin ainakin kirurgiaan, sisätaudeille ja psykiatriaan, Rellman sanoo.

Koulutusvastuulääkäreille on tehty sopimus, jonka mukaan he voivat käyttää tehtävään 20 prosenttia työajastaan. Lisäksi tehdään sivutoimisopimus yliopiston kanssa.

-  Suomessa on käynnissä laaja erikoislääkärikoulutuksen uudistus. Koulutusvastuulääkärit ovat kehittämistyön konkretiaa, iloitsee Rellman.