Sähkötekniikan tutkimus saa Vaikuttavuussäätiön rahoitusta

Julkaistu 25.8.2021
viitteellinen piirros: kartta ja ylöspäin kulkeva nuoli
Vaikuttavuussäätiö rahoittaa yli kahdella miljoonalla eurolla sellaisia yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkimushankkeita, jotka tehdään yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Vaikuttavuussäätiön Tandem Industry Academia -rahoituksessa etsittiin nyt toista kertaa huippututkimushankkeita, jotka tähtäävät merkittävään vaikuttavuuden kasvattamiseen elinkeinoelämän yhteistyön kautta.

Tampereen yliopistossa rahoitusta saa ITC-tiedekunnan sähkötekniikan alaan kuuluva tutkimus, jonka avulla pyritään edistämään halvempaa ja ympäristöystävällisempää sähkönkulutusta. Optimal Control for Maximizing the Effectiveness of Power Electronic Systems (OPT4MAX) -projektissa yhteistyökumppanina on Danfoss.

Sähkötekniikan tutkimus kehittää taajuusmuuttajan säätömenetelmää

Noin puolet kaikesta sähköstä kulutetaan taajuusmuuttajissa. Näiden perinteiset säätöratkaisut eivät kuitenkaan täysin hyödynnä taajuusmuuttajan suorituskykyä. Tämän takia taajuusmuuttajat usein ylimitoitetaan, mikä lisää sähkönkulutusta ja kustannuksia. Tampereen yliopiston ja Danfossin yhteistyöhankkeessa kehitetään uudenlaista taajuusmuuttajien säätömenetelmää, jonka avulla sähkönkulutus olisi kustannustehokkaampaa, kestävämpää ja ympäristöystävällisempää.

— Perinteiset säätömenetelmät eivät pysty käsittelemään järjestelmää kokonaisuutena vaan keskittyvät yhteen ulottuvuuteen kerrallaan, sanoo hankkeen vastuullinen tutkija Petros Karamanakos.

— Siksi järjestelmät eivät pysty hyödyntämään koko potentiaaliaan. Tässä projektissa luomme säätömenetelmän, joka huomioi samanaikaisesti useita tavoitteita. Näin koko sähköjärjestelmän kustannukset alenevat ja käyttöikä pitenee, Karamanakos kertoo.

Rahoitusta saa 11 tieteen ja yritysten tutkimusryhmää

Yhteensä 11 rahoitettavan hankkeen tutkimusryhmät tulevat Helsingin yliopistosta, Aalto-yliopistosta, Oulun yliopistosta, Tampereen yliopistosta, LUT-yliopistosta sekä Ilmatieteenlaitokselta.

Alkavissa uusissa hankkeissa tutkitaan ja kehitetään muun muassa ilmakehän pienhiukkasten mittaamisen teknologioita, maidontuotannon päästöjä, metsien roolia ilmaston säätelyssä, erittäin hylkiviä pinnoitteita, sekä koneoppimisen ja tekoälyn mahdollisuuksia lääkeaineiden kehittämisessä ja sahateollisuudessa.

Yritykset tarjoavat hankkeisiin tutkimus- ja kehitysosaamisensa sekä ymmärryksensä markkinasta. Eri hankkeissa kumppaniyrityksiä ovat Vaisala, Satellio Company, Orion Pharma, GE Healthcare, Finnos Oy, Valio, nLIGHT Oy, Danfoss Drives/Vacon, Finnadvance, Bluefors ja Polar Electro.

Vaikuttavuussäätiö on Valtioneuvoston keväällä 2019 perustama tutkimusrahoitustoimija, jolle valtio lahjoitti 60 miljoonan euron peruspääoman. Säätiön tavoitteeksi on asetettu edistää suomalaisen huippututkimuksen vaikuttavuutta tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyötä vahvistamalla.