Sähkön varastointi edistää aurinkosähkön pientuotantoa

Julkaistu 3.6.2019
Aurinkopaneeli
Aurinkosähkö on varteenotettava osaratkaisu Suomen siirtyessä ilmastoneutraalimpaan ja resurssitehokkaampaan energiajärjestelmään. Aurinkosähkö on pitkällä aikavälillä kannattava investointi kiinteistöön jo nykyisin.

Jos sähkön hinnat nousevat, jo asennettujen järjestelmien kannattavuus kasvaa entisestään. Lisäksi mahdollisesti laskevat aurinkopaneelien hinnat lisäävät uusien asennettavien järjestelmien kannattavuutta.

Aurinkosähköratkaisuihin liittyy kuitenkin teknisiä, lainsäädännöllisiä ja energiapoliittisia ongelmia, joiden seurannaisvaikutukset ulottuvat laajemmalle sähköjärjestelmään.
Ilmastoneutraalimpaan sähköjärjestelmään siirtymistä tutkivan EL-TRAN-hankkeen uudessa analyysissa tarjotaan ratkaisuksi erityisesti sähkövarastojen hyödyntämistä. Varastoinnin avulla voidaan nostaa aurinkosähkön optimaalista tuotantokapasiteettia yksittäisissä kohteissa, hidastaa tai jopa estää sähkön kulutuksen paikallisten huipputehojen kasvua, pienentää ylijäämäsähkön verkkoon syöttöä ja hillitä sähkön siirron hintojen nousua.

- Esittämiämme ongelmanratkaisukeinoja hyödyntämällä on mahdollista lisätä paikallisen aurinkosähkön pientuotantoa voimakkaasti. Tällä hetkellä ongelmana on, että sähkön varastointi aurinkosähkön tuotannon rinnalla ei ole kannattavaa. Akkujen hinnat laskevat kuitenkin voimakkaasti, tutkija Juha Koskela Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan sähkötekniikan yksiköstä toteaa.

- Jos investointia akkujärjestelmään tuettaisiin aurinkosähkön rinnalla, järjestelmästä tulisi kannattava. Tuen tarvetta voitaisiin kuitenkin pienentää merkittävästi tai poistaa kokonaan useilla pienillä lainsäädännöllisillä muutoksilla ja suosituksilla. Koska monet eri osapuolet hyötyisivät kiinteistötason energian oikein toteutetusta varastoinnista, sen tulisi olla kannattavaa myös varaston hankkivalle kuluttajalle, Koskela lisää.

Aurinkosähkön ongelmien ratkaisuksi EL-TRAN-hankkeen analyysi suosittaa erityisesti seuraavia keinoja: energiayhteisöjen muodostamista, vaihenetotuksen ja tunti- tai varttinetotuksen käyttöönottoa, ylijäämäsähkön verkkoon syötön verkkopalvelumaksurajoitteen uudelleenarviointia, pysyvään kesäaikaan siirtymistä aurinkosähkön tuotannon hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti, kannustamista akkutilan rakentamiseen, sähköveron muuttamista dynaamiseksi, sähkön siirron hinnoittelun muuttamista tehoperusteiseksi ja akkujärjestelmäinnovaatioiden tukemista.

EL-TRAN-hanketta rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto. Hankkeen johtajana on professori Pami Aalto Tampereen yliopistosta.

Koskela, J., Haukkala, T., Aalto, P., Harsia, P., Penttinen, S.-L., Kojo, M., Järventausta, P., Rautiainen, A., Björkqvist, T. ja Talus, K. (2019) Sähkön varastointi edistää aurinkosähkön pientuotantoa, EL-TRAN-analyysi 2/2019.

EL-TRAN-hankkeen analyysipaperit löytyvät täältä.

Lisätietoja:
Tutkija Juha Koskela, +358 50 447 8483, juha.j.koskela [at] tuni.fi