Sähköistyminen ja kestävä kehitys näkyvät osaamistarpeissa

Julkaistu 13.10.2021
Teknologian kehitys edellyttää valmistamilla aloilla osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Porin yksikön professori Marko Seppästä haastateltiin YritysForum -lehteen aiheesta.

Seppäsen mukaan työntekijöiden jatkuva osaamisen päivittäminen näkyy myös yliopiston täydennyskoulutusten kysynnässä. Tutkintokoulutusten sisällöt päivittyvät aina työelämään nähden hiukan viiveellä vastaamaan osaamistarpeisiin, joten täydentävä kouluttautuminen on tätä päivää. Vaikka osaamisen jatkuva päivittäminen voi tuntua raskaalta, Seppänen näkee asiassa positiisia puolia. Uuden opettelu tuo uutta sisältöä työhön, pitää mielen virkeänä ja sopivissa määrin annosteltuna auttaa pitämään työkykyä yllä.

Valmistavilla aloilla Seppänen näkee kaksi isoa trendiä osaamisen kehittämisessä, sähköistymisen ja ilmastoystävällisyyteen liittyvät asiat.

Pääset lukemaan koko jutun tästä linkistä!

Tutustu myös Tampereen yliopiston Porin yksikön jatkuvan oppimisen tarjontaan oheisesta linkistä.