Röntgenhoitajakoulutus alkaa ensi syksynä Seinäjoella

Julkaistu 24.3.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Seinäjoki_röntgenhoitaja_Saarilampi
Röntgenhoitajaopiskelijat perehtyvät harjoitteluissaan röntgen-, ultraääni-, magneetti- ja isotooppitutkimuksiin sekä sädehoitoon. Kuva: Jaakko Saarilampi
Tampereen ammattikorkeakoulu käynnistää Seinäjoella syksyllä 2020 röntgenhoitajan tutkintoon johtavan koulutuksen. Koulutus toteutetaan päiväopiskeluna yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa.

Röntgenhoitajakoulutukselle on kysyntää Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella. Ensi syksynä alkavan AMK-tutkintokoulutuksen lähiopetus järjestetään pääsääntöisesti Seinäjoella arkipäivisin. Koulutukseen kuuluvat, ammattitaitoa edistävät harjoittelupaikat ovat eri puolilla Suomea.

Röntgenhoitajan työssä korostuu säteilyn lääketieteellinen käyttö, laitetekninen osaaminen sekä potilaan hoito ja ohjaus.

–TAMKissa on nykyaikainen natiiviröntgen- ja ultraäänitutkimuslaitteisto apulaitteineen, joten muun muassa orientoivat harjoittelut opiskellaan Tampereella. Myös osa teoriaopinnosta on Tampereella, kertoo vastuuopettaja Maire Petäjäjärvi TAMKista.

Röntgenhoitajakoulutuksen tärkeimpinä yhteistyökumppaneina toimivat Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri sekä julkisten ja yksityisten palveluntarjoajien terveydenhuollon yksiköt.

Ylihoitaja Ari Ojanen Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä kertoo röntgenhoitajakoulutuksen tulevan tarpeeseen. Laajan päivystyksen sairaalan toiminnan varmistaminen tulee hänen mukaansa olemaan tulevaisuuden haasteena.

– Saamme kyllä vakinaiset röntgenhoitajan toimet täytettyä, mutta esimerkiksi sijaisreserviä ei ole. Radiologian lisäksi tarvitsemme röntgenhoitajia isotooppiyksikössä, ja siellä myös vakinaisten toimien täyttämisessä on ollut vaikeuksia, Ojanen kertoo.

Keskussairaalan lisäksi röntgenhoitajia tarvitaan Ojasen mukaan maakunnan terveyskeskuksissa ja yksityissektorin toimipisteissä.

Aiempiin kokemuksiini perustuen voin sanoa, että alueella koulutetut röntgenhoitajat jäävät todennäköisemmin myös maakuntaan töihin, Ojanen sanoo.

Röntgenhoitajan koulutukseen haetaan ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteisessä valtakunnallisessa yhteishaussa 18.3.–1.4.2020. Röntgenhoitajan koulutus kestää 3,5 vuotta, ja opiskelupaikkoja on tarjolla 22.

Koulutuksen infotilaisuus Seinäjoella 25.3. on koronavirusrajoituksien takia peruttu.

Tutustu koulutukseen

Lisätietoa:

Opinto-ohjaaja Tiina Säilä, Tampereen ammattikorkeakoulu, tiina.saila@tuni,fi, 050 441 3253

Lehtori Maire Petäjäjärvi, Tampereen ammattikorkeakoulu, maire.petajajarvi [at] tuni.fi (maire[dot]petajajarvi[at]tuni[dot]fi), 050 441 3240