Robotiikkaseminaari: tulevaisuuden yhteistyörobotit

Ajankohta12.3.2019 7.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tampereen yliopisto ja Omron järjestävät 12.3.2019 klo 9.00–15.00 ilmaisen robotiikkaseminaarin Kampusareenalla, Hervannan kampuksella. Seminaarin teemana ovat yhteistyörobotit, ja ohjelmassa on luentojen lisäksi yhteistyö- ja mobiilirobottien esittely sekä työpaja konenäköinnovaatioista.

Samassa ympäristössä ihmisten kanssa turvallisesti toimivat yhteistyörobotit ovat tärkeässä asemassa, kun tuotannon joustavuutta ja kilpailuetuja halutaan lisätä. Uuden sukupolven yhteistyörobottien (collaborative robots) ominaisuuksiin kuuluvat käyttäjäystävälliset ohjelmistotyökalut, konenäköjärjestelmiä hyödyntävät integroidut anturitoiminnot sekä paikannusominaisuudet. Lisäksi ne on mahdollista integroida varastojärjestelmiin. Uuden sukupolven teollisuusrobotit voi yhdistää mobiilirobotteihin. Ihmisten ja koneiden välinen harmonia ja yhteistyö raivaa tietä uudenlaiselle tehdastyölle.

Yhteistyörobotteja voi hyödyntää esimerkiksi tuotannossa, testauksessa, laadunvalvonnassa, pakkaamisessa ja lavaamisessa sekä sisäisessä logistiikassa. Ne auttavat ihmisiä muun muassa niissä kokoonpanoprosessin vaiheissa, joissa tarvitaan tarkkuutta ja toistettavuutta.

Konenäköjärjestelmän ja tekoälyn yhdistäminen avaa rajattoman määrän mahdollisuuksia. Yhteistyörobotissa voi olla sisäänrakennettu älykäs näköjärjestelmä, joka mahdollistaa merkkien yhdistämisen, sijainnin tunnistuksen, viivakooditunnistuksen, värien erotuksen ja muut näkötoiminnot. Robottia ja tehtävää voi ohjata käden liikkeillä sekä muuttaa käsiohjauksen vapausastetta helposti erilaisten ehtojen mukaan.

Päivän ohjelma:

08:30 - 09:00   Registration & Coffee
09:00 - 09:15   Factory of the future (Omron)
09:15 - 09:45   Robotic Trends in the Industry (Tampere university)
09:45 - 10:45   Collaborative Robots & Industrial Applications (Omron)
10:45 - 11:00   Coffee Break
11:00 - 11:30   Future Automation Systems and Technologies (Tampere university)
11:30 - 12:00   Collaborative Robots & Safety (Omron)
12:00 - 13:00   Lunch Break
13:00 - 15:00   Live Demonstrations (Cobot/Mobile)

Vision Innovation Day - Workshop

Ilmoittautuminen (Omronin sivuilla)