Riina Tanskanen sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon

Julkaistu 13.9.2022
Riina Tanskanen. Kuva: Into Kustannus.
Kuva: Into Kustannus
Kuvataiteilija Riina Tanskanen on saanut tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Tympeät tytöt -sarjakuvan tekijä Tanskanen palkitaan yhteiskunnallisen keskustelun avaamisesta ja tiedonvälityksestä sarjakuvan keinoin. Tanskanen opiskelee kirjallisuustiedettä Tampereen yliopistossa.

Tanskanen tuo esiin yhteiskunnallisia epäkohtia, erityisesti tyttöjen ja nuorten naisten kohtelua. Hänen sarjakuvataiteensa käsittelee epätasa-arvoa, kehonkuvaa, ulkonäköpaineita, seksuaalisuutta, rasismia ja seksismiä.

Tympeät tytöt -julkaisuissa käsitellään armottoman paljastavasti ja oikeudenmukaisesti maailmaa, jossa tytöt elävät. Sarjakuvan keinoin Tanskanen sanoittaa nykypäivän tyttöjen ja naisten kokemuksia ja antaa ilmiöille myös taustat. Hän tuo esiin, miten menneiden vuosisatojen filosofit ja oppineet, vallankäyttäjät ja tasa-arvon puolustajat ovat muovanneet yhteiskuntaa. Arkiset esimerkit tuovat näkyväksi ennakkoluulojen ja hierarkioiden pitkän historian ja painolastin, todetaan palkinnon perusteissa.

Tiedonjulkistamisen valtionpalkintoja jaettiin tänä vuonna yhdeksän.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan esityksestä. Palkinnot myönnetään tieteellisen, taiteellisen ja teknologisen tiedonvälityksen alalla tehdystä merkittävästä tiedonjulkistamistyöstä, joka on lisännyt kansalaisten tietämystä ja antanut virikkeitä yhteiskunnalliselle keskustelulle.