Revisiting Spatial Studies: Theories and New Directions

Pinni B:n luentosali 4087
Ajankohta15.5.2019 6.00–14.25
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tilan ja paikan teoriat ovat nousseet marginaaleista keskeisiksi kirjallisuuden ja kulttuurintutkimuksen lähtökohdiksi 50 viime vuoden aikana. Tämän työpajan tarkoituksena on tarkastella tilanteorian tärkeimpiä suuntauksia ja muutoksia sekä sitä millaista kehitystä näissä on viime vuosina ollut nähtävissä.

Esitelmöitsijät keskittyvät kukin johonkin tilallisuuden lähestymistapaan. Koska työpaja pyrkii myös tarkastelemaan teorioiden käytännön soveltuvuutta, puhujat esittelevät lyhyesti esimerkin tai tapauksen omasta tutkimuksestaam, jonka tarkoituksena on kirvoittaa keskustelua kyseisen lähetymistavan mahdollisuuksista – ja mahdollisista rajoituksista.

Työpajan järjestävät the Research Group on Spatial Studies and Environmental Humanities, Plural-tutkimuskeskus (COMS) ja The Changing Environment of the North: Cultural Representations and Uses of Water (CEN) -projekti.

Programme:
9:00-10:40  Session 1:
•    Arja Rosenholm: Paikallisuus, geopoetiikka ja kulttuuriset identiteetit: Venäjän pohjoinen ja kulttuurisemiotiikka
•    Elina Arminen: Naisten kokema ja kuvittelema pohjoinen: Valtageometriaa sota-ajan Lappia kuvaavissa historiallisissa romaaneissa
•    Maarit Piipponen: Liikkumisen tutkimus: uusi näkökulma rikoskirjallisuuteen
•    Laura Pihkala-Posti: Embodied Cognition -teoria ja kielenoppijan toiminta virtuaalimaailmoissa

10:45-12:00 Session 2:
•    Markku Lehtimäki: The Flowing Space: New Directions in Ecocritical Narrative Studies
•    Juha Raipola: Planetary Crisis and Scale Critique
•    Eeva Kuikka: Soviet Arctic as a Colonial Space

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:15 Christian Moraru (UNC Greensboro): Contracts of Spatiality after Postmodernism

14:15-15:30 Session 3:
•    Markku Salmela: The past and present of literary urban studies
•    Marjaana Niemi: Negotiated urban spaces: urban governance and spatial development
•    Minna Chudoba: Revisiting modernist spatial theory – Case: the tall building (in urban space)

15:30-15:40 Coffee break

15:45-17:25 Session 4:
•    Hanne Juntunen: Co-Articulation of Time and Space in Spatial Theory
•    Charlotte Coutu & Jenni Ylönen: Practicing and Inhabiting Space
•    James Riding: Writing Place after Conflict: Exhausting a Square in Sarajevo
•    Johannes Riquet: Between Lived Experience and Cartography: Spatial Phenomenology

18:00 Dinner (restaurant to be announced)

Registration
To sign up for the workshop, send an e-mail to johannes.riquet [at] tuni.fi (johannes[dot]riquet[at]tuni[dot]fi) by 10 May; please specify whether you will come to the dinner (at your own expense).

Contact:
Assistant Professor Johannes Riquet, 050 437 7060