Restonomiopiskelijoiden kahvilavaunusta saa pian napata tuotteet mukaansa

Julkaistu 20.5.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kahvilavaunu Cafe Nappaa ja sen pitäjät
Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden restonomiopiskelijoilta, Nella Kumpulaiselta, Jenni Marjamäelta ja Tarja-Katariina Stepanovalta löytyy yrittäjyydessä tärkeitä ominaisuuksia: sinnikkyyttä ja rohkeutta. Kolmikon pyörittämä kahvilavaunu Cafe Nappaa menee sinne, missä asiakkaat ovat.

Kannattaa uskoa omiin unelmiinsa ja kysyä rohkeasti neuvoja sekä perustella asiansa, sitä kautta unelmat voivat toteutua. Näin kannustavat kahvilavaunua pyörittävä kolmikko opiskelijoita, jotka ovat omien unelmiensa äärellä.

Kahvilavaunun nimi Cafe Nappaa viestii palvelun helppoutta ja sujuvuutta. Kahvilatuotteet voi napata take awayna mukaansa ikään kuin liikkuvasta torikahvilasta.

Tarkoitus olisi liikkua Pirkanmaan alueella mahdollisimman monissa kunnissa ja tietysti käymme Tampereen alueella eri paikoissa ja mahdollisesti voimme lähteä Lahteen asti, koska olemme sieltä kotoisin. Katsotaan, mihin kaikkialle kesän aikana päädymme!

Kahvilavaunun nimi viestii palvelun helppoudesta ja sujuvuudesta

Alkuperäinen suunnitelma kahvilasta peruuntui opiskelijoista riippumattomista syistä ja sen vuoksi suunnitelmat vaihtuivat pikavauhtia. Avajaisiin oli silloin aikaa vain noin kolme kuukautta.

Onneksi TAMKin uusi rehtori, Tapio Kujala keksi idean liikkuvasta kahvilasta. Rehtorilta saatu idea osoittautui asiakaslähtöiseksi ja nykyaikaan sopivaksi, koska se palvelee asiakkaita siellä, missä heitä on myös korona-aikana, iloitsevat Kumpulainen, Marjamäki ja Stepanova.

Idea piti saada käytäntöön ja löytää vaunu kahvilan pitämiseen. Periksiantamattomuutta mitattiin monesti matkan varrella, sillä kahvilavaunua ei tahtonut ensin löytyä ja tilanne näytti restonomiopiskelijoiden silmissä jo synkältä.

Kysyimme sitten Nordic Gourmet Oy:n toimitusjohtajaa mentoriksemme. Meidän onneksemme hän auttoi löytämään TAMKin restonomiopiskelijoiden tarpeisiin sopivan festarivaunun, kolmikko kertoo huojentuneesti.

Myös tulevat restonomiopiskelijat saavat vuokrata kahvilavaunun TAMKilta.

Vaunu jää meidän jälkeen TAMKin restonomien käyttöön ja muovautuu tulevaisuudessa aina uusien ideoiden tarpeiden mukaisesti, restonomikolmikko kertoo.

Kahvilavaunussa yhdistyy opiskelijoiden osaaminen

Kolmikolla on vahva osaaminen kahvilavaunun toiminnan pyörittämiseen. Myös vaunussa myytävät tuotteet tehdään TAMKin Catering Studiolla, joten nekin ovat opiskelijoiden käsissä syntyneitä. Restonomiopiskelijat ovat mielissään siitä, että kahvilavaunussa on valmiiksi siistit pinnat ja sinne on saatu paljon laitteita.

Olemme onnekkaita, että kotikeittiön sijasta voimme valmistaa tuotteet vuokraamassamme TAMKin Catering Studiossa, jossa on hienot ja asianmukaiset laitteet ja tilat, nuoret kahvilayrittäjät kiittelevät TAMKia vuolaasti.

Omasta kahvilasta jo yläkouluikäisenä haaveillut Kumpulainen on tarttunut tilaisuuteen toimia yrittäjänä osuuskunnassa ja saanut mukaansa myös kaksi muuta restonomiopiskelijaa. Kumpulainen on aiemmin opiskellut leipuri-kondiittoriksi, joten hän vastaa tuotesuunnittelusta.

Ysiluokan kahvilaunelmani jäi lukio-opintojen myötä sivummalle, kunnes tapasin Kumpulaisen TAMKin restonomiopinnoissa, niin idea kirkastui ja hän sai minut mukaansa tähän projektiin, Stepanova kertoo.

Yhdessä he saivat mukaansa vielä Marjamäenkin yhteistä kahvilaunelmaa toteuttamaan. Marjamäki on valmistunut kokiksi ja Stepanovalla on puolestaan laajaa osaamista eri ravintoloista. Hän hoitaa yrityksen hallinnolliset tehtävät.

Ilo irti uniikista projektista

Palveluliiketoiminnan lehtori Riitta Brännäre TAMKista toivoo, että joka kesä löytyy uudet osuuskuntayrittäjät. Muuna aikana kahvilavaunua voidaan hyödyntää restonomiopiskelijoiden käytössä eri kursseilla toteutettavissa projekteissa, laajennettuna oppimisympäristönä ja Catering Studion osana. Hän korostaa, että vaunu viestittää tutkinto-ohjelmasta ja TAMKista, sillä on samalla markkinointiarvo.

Tämä on matalan riskin mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä, sillä TAMK omistaa Tampereen restonomiosuuskunnan, jossa on mahdollisuus kokeilla kesäkahvilan kautta yrittämistä, tarkentaa Nappaa-kahvilavaunun kolmikko.

Brännare kuvailee restonomikolmikkoa periksiantamattomiksi, jotka ovat omalla asenteellaan näyttäneet esimerkkiä siitä, mitä sinnikkyydellä voi saada aikaan.

Heitä on ollut ilo sparrata, moni olisi jo luovuttanut matkan varren vastoinkäymisten kohdalla. Toivotan heille hyviä kokemuksia kesäkahvilasta!

Brännare kertoo, että opiskelijoilla on mahdollisuus kokeilla kesäkahvilan kautta osuuskuntayrittämistä jo neljättä vuotta. Toiminta liittyy Ideasta yritykseksi -opintojaksoon, jossa liikeidea on tehty.

Kolmikko kertoo pyörittävänsä kahvilavaunua syyskuun loppuun asti ja säävarauksella pidempäänkin. Myös joulusesongista he aikovat ottaa ilon irti.

Iso kiitos kuuluu TAMKille ja meidän sidosryhmille ja henkilöille, jotka ovat auttaneet meitä tässä matkassa! Emme olisi tässä ilman TAMKin antamaa tukea, kolmikko kiittelee.

Lisätietoa

Cafe Nappaan matkaa voi seurata Instagramista ja Facebookista@cafenappaa sekä verkkosivulta www.cafenappaa.fi, resto.osk [at] outlook.com, p. 041 7116 968

Riitta Brännäre, lehtori, liiketoiminta, Tampereen ammattikorkeakoulu, riitta.brannare [at] tuni.fi,  p. 050 3119 598

Teksti: Arja Lundan