Research to Business -rahoitusta kolmelle METin ryhmälle

Julkaistu 23.12.2021
Tampereen yliopiston logo
Business Finland on myöntänyt yhteensä lähes 1,6 miljoonaa euroa Research to Business -rahoitusta (R2B) kolmelle Tampereen yliopiston projektille. Rahoitusta saavat epileptisten kohtausten testausalusta-, Glue4life- ja hepsidiini biomarkkerina -projektit, kaikki lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Rahoitus on tarkoitettu tutkimustulosten kaupallistamiseen ja niiden kehittämiseen uudeksi liiketoiminnaksi.

Susanna Narkilahden, Pasi Kallion, Satu Jäntin ja Jouni Sirviön projekti Epileptisten kohtausten testausalusta sai 580 000 euron rahoituksen.

Anni Mörön, Heli Skottmanin ja Oommen P. Oommenin Glue4life-projektin rahoitus on 555 000 euroa.

Jarkko Valjakan, Tarja Kunnaksen ja Teea Mäkelän Hepsidiini biomarkkerina -projekti sai 489 000 euron rahoituksen.

Tammikuussa alkavilla projekteilla on 1,5-2 vuotta aikaa löytää tutkimustulostensa kaupallistamisväylä ja varmistaa se, että innovaatiolla on kaupallista arvoa ja potentiaalia kansainväliseen liiketoimintaan. Projekteja tukee yliopiston innovaatiopalvelut.

R2B-rahoitusta haki Tampereen yliopistosta kuusi ryhmää. Viisi hakijoista oli tällä kertaa lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta ja yksi tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta.