Rehtori Markku Lahtinen jää pois TAMKista vuoden lopussa

Julkaistu 21.2.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Markku Lahtinen/Jonne Renvall
Tampereen ammattikorkeakoulun pitkäaikainen rehtori ja toimitusjohtaja Markku Lahtinen, 61, jää pois TAMKin palveluksesta vuoden 2020 loppuun mennessä.

Lahtinen on toiminut rehtorina TAMKissa vuodesta 1997. Nykymuotoisen, monialaisen TAMKin rehtoriksi ja toimitusjohtajaksi Lahtinen valittiin vuonna 2009 Tampereen ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulujen fuusioituessa 2010. Tampereen ammattikorkeakoulu kuuluu nykyisin Tampereen korkeakouluyhteisöön.

– Aloittaessani rehtorina yli 22 vuotta sitten kerroin läheisille työtovereille, että en tule jäämään rehtorin tehtävistä vanhuuseläkkeelle. Olen useiden vuosien ajan valmistautunut siihen, että ehdin vielä pari vuotta tehdä ihan erilaisia töitä ennen varsinaista eläkeikää. Ihan ensimmäisenä on odottamassa taimikonhoitotyöt ja pari pientä hankintatyönä tehtävää harvennuskuviota. Jatkossakin tulen toki toimimaan muutamissa koulutusta ja opiskelijoita tukevissa yhteisöissä erilaisissa luottamustehtävissä.

Lahtinen ilmoitti suunnitelmistaan Tampereen ammattikorkeakoulun hallitukselle torstaina 20.2.2020. Työsopimus jatkuu vuoden loppuun, mihin mennessä uusi rehtori on ottanut vetovastuun.

– Olemme juuri vahvistaneet uuden strategian vuoteen 2030 ja uudistaneet toimintamalliamme kohtaamaan seuraavalla vuosikymmenellä odotettavissa olevia haasteita. TAMK menee suunnitellusti eteenpäin päätehtävänään tuottaa työelämälle parasta ammatillista korkeakoulutusta ja toimia työ- ja elinkeinoelämän aktiivisena kehittäjäkumppanina ja innovaattorina.

Viimeisen 20 vuoden aikana TAMK on vahvistanut rooliaan työelämän kehittäjänä ja vakiinnuttanut asemansa Suomen suosituimpana monialaisena ammattikorkeakouluna. Yhteistyö alueellisesti on vahvuutemme niin koulutuksessa, TKI-toiminnassa kuin TAMKin tarjoamissa palveluissakin. Uutta kasvua ja vaikuttavuutta TAMK hakee erityisesti kansainvälisestä toiminnasta.

– Yhdessä Tampereen yliopiston kanssa muodostamme Tampereen korkeakouluyhteisön, joka on ainutlaatuinen yhdistelmä ja Suomen toiseksi suurin korkeakoulutuksen ja tutkimuksen keskittymä. Osakeyhtiömuotoisella TAMKilla on vahva talous ja joustavat toimintatavat, joiden ansiosta tuleva vuosikymmen näyttäytyy kasvavalla Tampereen seudulla varsin valoisana.

Rehtorin tehtäviä jatkan sitoutuneena työhöni ja valmiina tarvittaessa perehdyttämään seuraajaa.

Lisätiedot:

Markku Lahtinen, p. 050 524 6525, markku.lahtinen [at] tuni.fi (markku[dot]lahtinen[at]tuni[dot]fi)

Kuva: Jonne Renvall