Rehtori Mari Walls lukuvuoden avajaisissa: Tutkitulla tiedolla ratkaisuja yhteiskunnan suuriin muutoksiin

Julkaistu 7.9.2020
Rehtori Mari Walls lukuvuoden avajaisjuhlassa 2020
Tampereen yliopiston lukuvuoden avajaisjuhlaa vietettiin koronavirustilanteen takia virtuaalisesti ensimmäistä kertaa. Rehtori Mari Walls piti puheensa studiosta. - Kuva: Jaana Kaartinen
Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls totesi lukuvuoden avajaispuheessaan 7. syyskuuta yliopiston ensimmäisten puolentoista vuoden olleen uuden rakentamisen aikaa.

- Perustoimintamme vahvistamisen ja organisaatiorakenteiden uudistamisen kanssa samaan aikaan olemme rakentaneet keskustelukulttuuriamme ja monialaista, moniäänistä yliopistoamme parhaiten palvelevia vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan käytäntöjä. Elokuun alusta voimaan tulleen yhteistoimintasopimuksen ytimessä ovat yliopiston toiminnan kehittäminen yhteisymmärryksessä, ja henkilöstön mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin päätöksiin. Samalla periaatteella opiskelijat osallistuvat yhteisössämme yliopiston toiminnan ja heitä koskevien asioiden kehittämiseen.

Lähivuosina Tampereen yliopisto keskittyy erityisesti tutkimuksen ja koulutuksen laatuun ja vaikuttavuuteen, kansainvälisen veto- ja pitovoimaan vahvistamiseen sekä yliopiston yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa muodostaman korkeakouluyhteisön synergiaetujen rakentumiseen. Lisäksi yliopistossa toteutetaan yhteisöä, työhyvinvointia ja osaamista vahvistava henkilöstöohjelma.

Rehtori Walls korosti puheessaan tutkitun tiedon roolia yhteiskunnan isoissa muutoksissa.

- Yhdessä Tampereen kaupungin, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, lukuisten suurten ja pienten yritysten, yhteisöjen ja muiden kumppaniemme kanssa luomme tutkittuun tietoon perustuvia ratkaisuja, jotka ovat ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä ja globaalisti käyttöönotettavia.

- Toivon, että tutkimuksemme, koulutuksemme ja asiantuntemuksemme on laajassa käytössä, kun Suomessa ja kansainvälisesti haetaan polkua kohti kestäviä toimintatapoja ja kestävää maailmaa.

Työelämäprofessori Elli Aaltonen: Yliopistoilla on muutoksen tarve ja aika

Lukuvuoden avajaisten juhlapuheen piti työelämäprofessori, yhteiskuntatieteiden tohtori, dosentti Elli Aaltonen. Hän totesi, että useilla yliopistoilla on nyt muutoksen tarve ja aika. Hallinnon siilomaisuus, tiedekuntien välinen ohut yhteistyö, tutkimuksen ja opetuksen vähäinen monialaisuus sekä heikko yhteys ulkoiseen toimintaympäristöön kangistavat yliopistoja ja estävät yhteiskuntaa koskettavien kriisien analysoinnin ja arvioinnin. Tällaisia vaivihkaa eteneviä kriisejä ovat ilmaston muutos, eriarvoisuus ja talouskriisi.

- Tampereen yliopisto on muutoksessa edelläkävijä. Se on nuori ja se haluaa moniäänisyyttä. Sen strategiset tavoitteet ovat rohkeita korostaessaan monitieteisyyttä ja kumppanuutta. Tekniikka, terveys ja yhteiskunta on kytketty yhteen. Mitä tähän muutostyöhön voin oman työelämän ja johtamisen kokemukseni pohjalta sanoa? Annetaan muutoksen tapahtua! Se on taatusti parempi kuin entinen olotila.

Aaltosen mukaan muutostyön tavoitteena tulee olla kestävää kehitystä tukevien sisäisten menettelytapojen hakeminen ja sitä kautta myös ratkaisujen löytäminen yhteiskunnan kriiseihin.

TREYn puheenjohtaja Annika Nevanpää: Raivaa tilaa hyvinvoinnin edistämiseen

Tampereen ylioppilaskunnan (TREY) puheenjohtaja Annika Nevanpää puhui avajaisjuhlassa opiskelijoiden hyvinvoinnista. Joka kolmannella opiskelijalla on tuoreimpien tutkimusten mukaan mielenterveyteen liittyviä oireita. Koronakevät etäopetuksineen sai monet kokemaan yksinäisyyttä ja stressiä.

Kukaan ei kuitenkaan ole ongelmineen yksin, Nevanpää sanoi ja toivoi jokaisen miettivän asenteitaan sekä omaan että toisten jaksamiseen.

- Jos tämä vuosi ei vielä ole pysäyttänyt sua miettimään sulle tärkeitä asioita, mä pyydän sua tekemään kalenterimerkinnän nyt. Ota oma itsekäs aika miettiäksesi mikä edistäisi sun hyvinvointia, ja raivaa sille tilaa, oli se sitten yhteisön rakentamista järjestötoiminnassa, tieteen tekemistä pirullisten ongelmien ratkaisemiseksi tai itsensä kehittämistä sulle sopivilla tavoilla.

Avajaisjuhlassa julkistettiin pääministeri Sanna Marinin valinta Tampereen yliopiston Vuoden Alumniksi. Marin on valmistunut Tampereen yliopistosta hallintotieteiden maisteriksi 2017.

Tilaisuuden juontajana toimi Tampereen yliopiston alumni, näyttelijä Lari Halme. Musiikkiesityksistä vastasivat Tampereen akateemisen sinfoniaorkesteri TASOn muusikot sekä Teekkarikuoro.

Avajaisjuhla järjestettiin ensimmäistä kertaa virtuaalisesti koronavirustilanteen takia. Juhlan tallenne on katsottavissa yliopiston YouTube-kanavalla.

Lisätietoja:
Juhlan puheista ja Vuoden alumnin julkistuksesta:
Viestintäjohtaja Katja Ayres, 040 849 0505, katja.ayres [at] tuni.fi

Lukuvuoden avajaisjuhlasta:
Tapahtumakoordinaattori Annukka Tiensuu, 040 198 1784, annukka.tiensuu [at] tuni.fi