Ravintola-ala kaipaa boostia – yritykset ja kouluttajat yhteistuumin brändiä rakentamassa

Julkaistu 25.4.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Anu ja Sami
Ravintola-alan yrittäjät Anu ja Sami Lappalainen Vinoteca Oy:stä ovat TAMKin yhteistyökumppaneita ja yhteistyön puolestapuhujia.
Ravintolabisnes kasvaa Suomessa hyvää vauhtia. Uusia ruokaravintoloita, kahviloita ja anniskeluravintoloita ilmestyy katukuvaan vähän väliä. Suomalaiset ovat omaksuneet ravintolat osaksi nykykulttuuriaan. Vaikka kuluttajien kannalta tilanne on hyvä, painiskelee ravintola-ala pätevien työntekijöiden puutteen kanssa päivittäin.

Käytännössä tämän tietävät Vinoteca Oy:n omistajat Anu Lappalainen ja Sami Lappalainen. Heillä on useita erityylisiä ravintoloita ja panimo Tampereella. Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa on heidän mielestään tärkeää, sillä siitä hyötyvät molemmat.

– Meidän ravintoloissamme on ollut harjoittelijoita lähes vuosittain ja toivomme, että sama toiminta jatkuu. Harjoittelijat ovat jääneet meille yleensä töihin, ja se onkin ehkä tärkein keino työllistyä tällä alalla, totesi Sami Lappalainen TAMKin yhteistyökumppaneille järjestetyssä tilaisuudessa.

Brändin vahvistamiseen tarvitaan toimialan yhteistyötä

Vinoteca Oy oli yksi kutsuvieraista TAMKin Catering Studiolla 9. huhtikuuta. Yhteistyökumppaneille tarjotun cocktail-tilaisuuden antia olivat paitsi maukkaat tarjoilut myös tietopaketti meneillään olevista kehittämishankkeista ja restonomikoulutuksesta. Tilaisuudesta vastasivat 18RESTOjen Vieraanvaraisesti asiakkaalle -kurssin tiimi 3:n restonomiopiskelijat sekä valtakunnallinen restonomikoulutusta kehittävä ReKey-hanke.

– Tänä keväänä järjestämme useita tapahtumia sidosryhmillemme. Niiden tarkoituksena on nostattaa restonomikoulutuksen suosiota opiskelualana ja myös saada työntekijöitä alalle. Satsaamme TAMKissa nyt vahvasti restonomibrändin kasvattamiseen, lehtori Riitta Brännare kertoi.

Brändin vahvistamiseksi tarvitaan tiivistä yhteistyötä alan yritysten kanssa. Yhteistyö kehittää restonomikoulutusta ja opiskelijoiden harjoittelu- ja opinnäytetyömahdollisuuksia.

On hienoa, että saamme yrityksistä myös luennoitsijoita koulutuksiimme.

Restonomin ammattitaito karttuu tekemällä

Paikallisen kehittämistyön lisäksi tarvitaan laajempaakin näkyvyyttä restonomikoulutuksen vetovoiman ja yritysyhteistyön lisäämiseksi. Valtakunnallisessa ReKey-hankkeessa  kehitetään ammattikorkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistoimintamallia, jonka tarkoituksena on vahvistaa suomalaisen matkailu- ja ravitsemisalan palveluliiketoimintaosaamista ja siten kansainvälistä kilpailukykyä.

Koko hankkeen idea on kehittää yhteistyötä työelämän kanssa. Hankkeessa on kahdeksan työpakettia, ja niistä Opinnollistaminen on TAMKin ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhteinen työpaketti. Etsimme erilaisia toimintamalleja, miten opiskelijat voivat hankkia moninaisissa toimintaympäristöissä restonomin ydinosaamista, tiivisti koulutuspäällikkö Satu Kylmälä avauspuheessaan.

Ammattikorkeakouluista valmistuvat restonomit ovat ravintola-alan, ravitsemispalveluiden sekä toimitilapalveluiden palveluliiketoiminnan asiantuntijoita, jotka osaavat toimia esimies-, neuvonta-, markkinointi-, tiedotus-, suunnittelu- ja koulutustehtävissä tai itsenäisinä yrittäjinä.

TAMKin omissa tiloissa toimiva Catering Studio mukailee aitoa työympäristöä. Se on moderni oppimisympäristö, jossa on nykyaikaiset työskentely- ja asiakastilat sekä työvälineet ja laitteet. Restonomiopiskelijat pääsevät harjoittelemaan projektitaitoja ja vastuunottoa vuoden mittaan pidettävissä useissa kutsuvierastilaisuuksissa, kuten tässä yhteistyökumppaneiden cocktail-tilaisuudessa.

Opiskelijat ottavat vastuun asiakastilaisuuksien järjestämistä kokonaisuudessaan. Työ on ikään kuin oman yrityksen pyörittämistä 6–12 kuukauden ajan, Catering Studion vastaava Pilvi Torvinen kertoi.

Lisätietoa:

Satu Kylmälä, koulutuspäällikkö, TAMK, Palveluliiketoiminnan koulutus, p. 050 568 5343, satu.kylmala [at] tuni.fi (satu[dot]kylmala[at]tuni[dot]fi)

Teksti ja kuva: Kukka-Maaria Korko