Rami Taulu: Lähes puolet pitkittyneen nenän sivuontelotulehduksen vuoksi tehdyistä leikkauksista voidaan välttää paikallishoidolla

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Arvo-rakennuksen auditorio F114 ja etäyhteys
Ajankohta27.11.2020 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Rami Taulu
Nenän sivuonteloihin asetettava kortisonia vapauttava lääkeannostelija on tehokas ja turvallinen hoidettaessa nenän sivuonteloiden pitkittynyttä tulehdusta. Samaan hoitotulokseen päästään kuitenkin myös käyttämällä säännöllisesti ja oikeaoppisesti kortisonipitoista nenäsuihketta. Oikein toteutettua paikallishoitoa käyttämällä jopa puolet nenän sivuonteloiden leikkauksista voitaisiin ehkäistä, toteaa LL, erikoislääkäri Rami Taulu väitöstutkimuksessaan.

Nenän sivuonteloiden pitkittynyt tulehdus on yksi yleisimmistä kroonisista sairauksista. Sitä sairastavat kärsivät pitkittyneestä nenän tukkoisuudesta, jatkuvasta liman valumisesta, kasvojen alueen kivuista ja usein hajuaistin huonontumisesta.

Tutkimuksissa sairauden on havaittu huonontavan sitä sairastavien elämänlaatua. Pitkittynyttä sivuontelotulehdusta hoidetaan limakalvojen turvotusta vähentävillä kortisonipitoisilla nenäsuihkeilla ja keittosuolahuuhteluilla. Tämän hoitomuodon suurin ongelma on, etteivät suihkeet ja huuhtelut pääse sairastuneiden nenän sivuonteloiden sisälle, ja hoidon teho jää vajaaksi. Yhdysvalloissa kehitetty lääkeannostelija asetetaan suoraan sairaiden sivuonteloiden sisälle, josta käsin kortisoni pääsee vaikuttamaan paikallisesti suoraan sairaaseen limakalvoon.

Taulun väitöskirjatutkimuksessa verrattiin lääkeannostelijan sekä säännöllisen ja oikeaoppisesti annostellun kortisoninenäsuihkeen tehoa. Puolen vuoden seuranta-aikana lääkeannostelijaa käyttäneiden potilaiden oireet vähentyivät ja elämänlaatu parantui merkitsevästi. Lähes puolet potilaista, joiden arvioitiin hyötyvän nenän sivuonteloiden leikkaushoidosta tutkimuksen alkaessa, eivät tarvinneet leikkaushoitoa seuranta-ajan päätyttyä.

- Mielenkiintoista on, että nenäsumutetta käyttäneet potilaat hyötyivät hoidosta yhtä paljon kuin lääkeannostelijaryhmän potilaat, vaikka molempien ryhmien potilaat olivat käyttäneet kortisonipitoisia nenäsumutteita jo ennen tutkimusta, Taulu kertoo.

- Tämä tulos on tärkeä, sillä kiinnittämällä huomiota nenäsumutteen lääkkeenottotekniikan opetukseen ja kannustamalla potilasta lääkkeen säännölliseen käyttöön, voidaan parantaa pitkittyneen sivuontelotulehduksen hoitotuloksia, sekä parhaassa tapauksessa leikkaushoidon tarve voi hävitä lähes joka toiselta potilaalta, hän jatkaa.

Rami Taulu työskentelee korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärinä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Lääketieteen lisensiaatti, erikoislääkäri Rami Taulun korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoisalaan kuuluva väitöskirja A Comparison of Drug-Eluting Stent and Intranasal Corticosteroid Spray in the Treatment of Chronic Rhinosinusitis tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 27.11.2020 klo 12 alkaen Arvo-rakennuksen auditoriossa F114, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii professori Olli-Pekka Alho Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Markus Rautiainen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöstilaisuuden yleisömäärää rajoitetaan pandemiatilanteen vuoksi. Väitöstilaisuus järjestetään osittain etäväitöksenä ja sitä voi seurata myös etäyhteydellä. Ilmoittautumiset rami.taulu [at] gmail.com.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Kuva: Mimi &Nöde Photography