Rakenteellista rasismia tulee torjua ammattikorkeakouluissa

Julkaistu 24.3.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvassa oranssipuseroinen rouva
Lehtori Sissi Huhtalan mukaan ammattikorkeakoulujen on tärkeä kehittää kykyä tunnistaa rakenteellista rasismia ja puuttua pulmakohtiin. Kuva: Riku Seppälä.
Rasismin nollatoleranssista puhutaan paljon, mutta se ei saisi jäädä pelkästään puheen tasolle. Asian tiedostamiseen, tunnistamiseen ja torjumiseen tartutaan nyt myös Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Rakenteellinen rasismi voi näkyä oppilaitoksissa, kuten korkeakouluissa, tiedostamattomana toimintana erilaisissa toimintakäytännöissä.

On tärkeä kehittää ammattikorkeakoulujen kykyä tunnistaa rakenteellista rasismia ja puuttua pulmakohtiin aina opiskelijan palvelupolusta ja rekrytoinnista työllistymiseen asti. Lisäksi tulee kehittää antirasistisia opetusmenetelmiä korkeakoulujen käyttöön, kuvailee Varava-hankkeen TAMKin projektipäällikkö ja lehtori, Sissi Huhtala Tampereen ammattikorkeakoulusta.

TAMK on yksi Varava-hankkeen toteuttajista. Hanke starttasi marraskuussa 2021, kun Laurea-ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ja Tampereen ammattikorkeakoulut sekä Lyfta Oy ryhtyivät tuumasta toimeen. Yhteistyökumppaneina ovat kolmen korkeakoulun opiskelijakunnat, valtakunnalliset opiskelija- ja työntekijäjärjestöt (SAMOK, Arene, Akava, EK), antirasismin ja vastaanottavuuden asiantuntijoita, kuten siirtolaisuusinstituutti, Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO sekä muita keskeisiä yhteistyötahoja.

Pulmakohdat näkyviksi kyselyn avulla

Palveluiden tulisi olla kaikkien opiskelijoiden saavutettavissa etnisestä taustasta riippumatta. Maahanmuuttajataustaisia nuoria saatetaan ohjata tietyille aloille ennakko-oletusten perusteella. Opiskelijan voi myös olla vaikeampaa saada harjoittelu- tai työpaikkaa vieraskielisen nimensä perusteella.

Hankkeen seuraava vaihe on toteuttaa kysely kaikkien ammattikorkeakoulujen henkilöstölle, opiskelijoille ja yrityksiin. Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa rakenteellista rasismia aina opiskelijan opiskelupolusta työllistymiseen asti.

Yhteiskehittämiseen osallistuu opiskelijoiden ja henkilöstön lisäksi myös muita sidosryhmiä. Lyfta Oy dokumentoi ja tarinallistaa muutosprosessin.

TAMKissa vastataan hankkeen pedagogisesta kehittämisestä ja valmistetaan antirasistinen opetuksen ja ohjauksen menetelmäpaketti opettajille. Huhtikuussa opettajille on tarjolla työpajoja, joissa heiltä toivotaan kommentteja paketteihin. Näin menetelmiä voidaan muokata yhdessä korkeakouluihin sopiviksi.

Kun opettajat käyttävät materiaaliamme, sillä on vaikutusta käytäntöihin. Ensi syksyksi on tarjolla MOOC-verkkokurssi tästä materiaalista, ja se jää hankkeen jälkeen käyttöön opettajien hyödynnettäväksi, lupaa Huhtala.

Varava-hankkeen toteuttaa Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston tuella Laurea-ammattikorkeakoulu, hankekumppanit, Lyfta Oy, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu.

Lisätietoa:

Sissi Huhtala, lehtori, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAOK, Tampereen ammattikorkeakoulu, sissi.huhtala [at] tuni.fi, p. 040 573 6066.

Varava-hankkeen verkkosivut

Teksti: Arja Lundan

Kuva: Riku Seppälä

Tilaa TAMKin uutiskirje: Tilaamalla TAMKin uutiskirjeen saat ajankohtaista tietoa uutisistamme, hankkeistamme ja tapahtumistamme! (anpdm.com)