Radio Moreeni keskittyy opiskelijoiden tekemiin ohjelmiin

Julkaistu 24.1.2022
Toimittaja Radio Moreenin studiotilassa
Radio Moreeni on ainoa yliopiston omistama paikallisradio Suomessa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston omistaman Radio Moreenin kanavalla kuullaan jatkossa pääosin opiskelijoiden tekemiä ohjelmia. Uusi ohjelmisto pyörii tutulla taajuudella 98,4 MHz ja internetissä ympäri vuorokauden.

Radio Moreenin vanhoja ja uusia ohjelmia voi halutessaan kuunnella myös podcasteina. Radio Moreenin Soundcloud-tilillä on tarjolla jo noin 2 500 ohjelmaa.

Radio Moreeni on Suomen ainoa yliopiston omistama paikallisradio. Uudistuksen myötä Moreeni lähettää vain yliopiston ja sen kanssa yhteistyössä toimivien oppilaitosten tekemiä podcasteja ja puheohjelmia sekä niiden välissä klassista musiikkia.

Radio Moreeni jatkaa toimintaansa ennen kaikkea koulutuksen välineenä.

Ohjelmiston runkona ovat nyt korkeakouluyhteisön opiskelijoiden tekemät podcastit ja ohjelmasarjat. Opiskelijoiden eri kursseilla tekemiä harjoitusjuttuja ja projektitöitä meillä on ollut ohjelmistossa aikojen alusta lähtien, mutta nyt mukana on myös jokunen uusi yhteistyökumppani, kertoo yliopistonlehtori Marko Ala-Fossi, joka on toiminut radion päätoimittajana vuodesta 2004.

Tammikuusta alkaen radion ohjelmatarjonta kasvaa uusien yhteistyökumppaneiden TAMKin Kohina Kampuksen ja Prologos-yhdistyksen ohjelmilla.

Radio Moreeni on vuodesta 1989 alkaen tarjonnut monipuolisia näkökulmia tieteeseen, taiteeseen ja Tampereeseen. Vielä viime vuonna ohjelmistoon kuului radion oman toimituksen tiede-, kulttuuri- ja ajankohtaislähetyksiä sekä avustajien tuottamia ohjelmia. Lisäksi Radio Moreeni välitti suorana myös Tampereen tuomiokirkon sunnuntaijumalanpalvelukset ja Tampereen kaupunginvaltuuston kokoukset.

Lue lisää Radio Moreenin omilta verkkosivuilta.

Marko Ala-Fossi
marko.ala-fossi [at] tuni.fi