Puusuutarit duunaavat Asta-messuilla

Julkaistu 27.1.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Puusuutarit 2020_Saariluoma
Messuprojekti lisää yhteishenkeä samalla, kun luodaan verkostoja työelämään. Kaikki työprojektit kartuttavat Puusuutarien matkakassaa, jonka turvin opintomatka suuntautuu loppukeväästä Yhdysvaltoihin. Kuvassa lehtori Ilkka Tasanen (vas.) ja Puusuutareiden puheenjohtaja Risto Valovuo.
Asta 2020 on perinteikäs ja samalla Pirkanmaan suurin asumisen, rakentamisen ja remontoinnin messutapahtuma. Tampereen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan opiskelijoille, Puusuutareille, se on opiskeluajan laajin työelämäprojekti. Tampereen Messukeskuksessa 31.1.–2.2. pidettävillä messuilla uusi avaus on Puusuutarit duunaa -työnäytösalue.

TAMKin rakennustekniikan opiskelijoiden yhdistys Puusuutarit ry vastaa Asta-messujärjestelyistä yhteistyössä Tampereen Messut Oy:n kanssa.

Rakenneteknisiä ratkaisuja ja materiaaleja esittelevä TuoteTalo on ollut joka vuosi messujen näkyvin Puusuutareiden projekti. Tänä vuonna TuoteTalo on entistäkin isommassa roolissa, se on kooltaan suurempi, ja sen viereen rakennetaan ohjelmalava ja asiantuntija-alue. Puusuutarit rakentavat mainittujen osastojen lisäksi myös asiantuntija-alueen, jossa on aluepaikkoja TuoteTalon vieressä. Tämä alue toimii yhteistyössä TuoteTalon kanssa.

Uudistuneessa Astassa sisustaminen nousee esille yhä vahvemmin. Puusuutarit duunaa -työnäytösalue on uusi messuavaus. TAMKin kolmannen ja neljännen vuoden rakennustekniikan opiskelijat pystyttävät E-halliin kolme huonetta, jotka he tekevät valmiiksi yksi kerrallaan, jokaisena messupäivänä. Puusuutarit näyttävät malliksi messukävijöille, miten esimerkiksi kaakelointi, tapetointi, lattiamateriaalien asennus tai listoitus onnistuvat.

Puusuutarien puheenjohtaja Risto Valovuo uskoo, että messukävijöitä kiinnostaa nähdä ihan käytännössä, miten kodin pieni pintaremontti onnistuu itse tekemällä. Tampereen Messujen projektijohtaja Mikael Wänskä esitti Puusuutareille haasteen uudenlaisesta messuyhteistyöstä – ja Puusuutarit ottivat sen vastaan.

Vastuu kasvanut vuosittain

Asta-messuilla käy vuosittain yli 10 000 rakentamisesta ja sisustamisesta kiinnostunutta ihmistä. Messukävijöiden on Wänskän mielestä helppo samaistua kodin pieniin remontteihin, kun he näkevät nuoria opiskelijoita työssä.

Yhteistyö Puusuutareiden kanssa on Wänskän mukaan antoisaa, se sujuu jouhevasti, ja pitkäaikainen kumppanuus hyödyttää molempia osapuolia.

– Puusuutarit on ryhmä opiskelijoita, jotka ovat valmiita ottamaan haasteita vastaan. Rakennustekniikan opiskelijoille antamamme haasteet ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Olen huomannut, että mitä isompia vastuita opiskelijoille annetaan, sitä innokkaammin he tarttuvat niihin.

Tänä vuonna Puusuutareilla on messuja rakentamassa 41 insinööriopiskelijan porukka. Messujen valmistelu on pitkäjänteistä työtä. Kun neljännen vuoden opiskelijat ovat vastuussa vuoden 2020 messuista, kolmannen vuoden opiskelijat, uudet puusuutarit, suunnittelevat jo seuraavia, vuoden 2021 messuja täydellä vauhdilla.

– Toimintamme on hyvin organisoitu, kaikissa tehtävissä on oma vastuuhenkilö, joten mikään osa-alue ei jää ilman vastuuta. Meillä on erittäin hyvä porukka, joten olen päässyt puheenjohtajana helpolla. Järjestelyt ovat sujuneet erittäin hyvin, Valovuo kertoo.

Vuoden tärkein työelämäprojekti

Rakennustekniikan opiskelijoille messut on vuoden tärkein opintoprojekti, jossa tehdään tiivistä yhteistyötä yritysten ja elinkeinoelämän kanssa. Valovuo kertoo Asta-messujärjestelyjen olleen opettavainen kokemus: messuprojektin johtaminen on hyvä kokemus vastuullisista tehtävistä.

– Välillä on ollut aika rankkaakin, koska samaan aikaan teen myös opinnäytetyötäni ja käyn töissä. Odotankin, että messut tulevat näyttämään yhteistyömme tulokset.

Messuprojekti antaa opiskelijoille hyvän tuntumaan siihen, millaista työelämä on. Opiskelijat tekevät yhdessä töitä rakennustekniikan neljän eri opintosuunnan, talonrakennustekniikan, rakennustuotannon, infrarakentamisen ja korjausrakentamisen kesken.

– Tämä on arvokas kokemus siinä mielessä, että olemme vertaistemme kanssa tekemisissä, ja meidän pitää keskenämme luoda toimiva porukka, Valovuo sanoo.

Viimeiset viikot Puusuutarit tekevät töitä messujen eteen yötä päivää.

– Pääsemme messuviikon maanantaina rakentamaan osastoja, yhdistämään TuoteTalon elementit yhdeksi ja rakentamaan työnäytöstapahtuma-alueen.

Merkittävä määrä opintopisteitä

Rakennustekniikan lehtori Ilkka Tasanen vastaa opiskelijoiden messuohjauksesta. Tasasen mukaan Asta-messuprojekti on jo pituutensakin puolesta merkittävä ammattikorkeakoulussa tehtävä työelämäprojekti. Projekti kestää kokonaisuudessaan kaksi vuotta. Riippuen työtehtävien määrästä rakennustekniikan opiskelijat voivat saada messuprojektista jopa 15 opintopistettä.

– Voiko tätä opettavaisemmin tehdä kuin tällä sapluunalla. Itseohjautuvasti saamme tuotettua huikean määrän opintopisteitä. Koulun näkökulmasta tämä on loistava työelämäprojekti, Tasanen sanoo.

Remontointi- ja rakennuskeikkoja tarjolla

Messu-urakan lisäksi Puusuutarit tarjoavat remontointiapua myös kotitalouksille ja yrityksille. Heiltä voi pyytää tarjouksen kodin remonteista, esimerkiksi keittiö- ja kylppäriremontteja tai purkutöitä.

Puusuutarit ry on vuonna 1968 Tampereen teknisen oppilaitoksen talonrakennuslinjan opiskelijoiden perustama yhdistys, joka koostuu Tampereen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijoista.

Lisätietoa: Puusuutarit ry, rakentaja.tamk [at] tuni.fi, p. 045 136 3434

www.asta.fi
puusuutarit.fi

Asta-messut on avoinna 31.1.–2.2. joka päivä klo 10–17 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa