Puolustusvoimat palkitsi koulutuspäällikkö Timo Salon hopeisella ansiomitalilla

Julkaistu 3.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Koulutuspäällikkö Timo Salo
Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen on myöntänyt TAMKin musiikin koulutuspäällikkö Timo Salolle Puolustusvoimien hopeisen ansiomitalin tunnustuksena puolustusvoimien ja maanpuolustuksen hyväksi tehdystä erittäin arvokkaasta työstä. Salo vastaanotti huomionosoituksen Santahaminassa Maanpuolustuskorkeakoulussa 25. marraskuuta.

Tampereen ammattikorkeakoulu vastasi sotilasmusiikkialan syksyllä 2018 tekemään aloitteeseen ja teki poikkeavan panostuksen kapellimestarikoulutuksen aloittamiseksi. Perusteluissa todetaan, että ”koulutuspäällikkö Timo Salo vei asiaa erittäin määrätietoisesti eteenpäin, ja musiikkipedagogin tutkinto-ohjelmaan lisättiin orkesterinjohdon erikoistumisala vain muutamia kuukausia myöhemmin. Sotilasmusiikkialan ensimmäiset opiskelijat aloittivat opintonsa Tampereella vuoden 2019 syksynä.”

– Arvostan suuresti tätä tehdystä työstä saatua tunnustusta. Musiikin korkeakoulutuksen edustajana oli hienoa vastaanottaa huomionosoitus sotilasmusiikin 200-vuotisperinnepäivänä, Salo sanoo.

Timo Salon ansiomitali 2019

Olennaista koulutuksen käynnistämiseksi oli se, että TAMKissa tehtiin nopeasti myönteinen päätös orkesterinjohdon sisällyttämisestä musiikin tutkinto-ohjelmaan. Puolustusvoimat toi työelämän näkökulman ja oman panoksensa koulutuksen käynnistämiseen.

– Ratkaisevan panoksen tämän uuden koulutuksen aloittamiseen ja kehittämiseen ovat antaneet koulutusta suunnittelevat ja toteuttavat TAMK Musiikin opettajat ja muu henkilöstö, erityisesti orkesterinjohdon koulutuksesta vastaava lehtori Markus Yli-Jokipii. Toivomme hyvän yhteistyömme Puolustusvoimien kanssa jatkuvan.

Kuvat: Jaakko Saarilampi