Puolet Suomen infrainsinööreistä tulee TAMKista

Julkaistu 5.2.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ratikkatyömaa ei edistyisi ilman infra-alan erikoisosaajia. TAMK on yksi maan suurimmista infrarakentamisen insinöörikouluttajista.

Lähes puolet Suomen infrapuolen insinööreistä saa tutkintopaperit TAMKista. Infrarakentaminen on myös yksi suurimmista tekniikan alan suuntautumisvaihtoehdoista TAMKissa.

Koulutuksessa keskitytään maa- ja pohjarakentamiseen, erityisesti geotekniseen suunnitteluun, rautatietekniikkaan, liikenne- ja liikenneväylätekniikkaan, satamiin ja lentokenttiin.

– Pirkanmaalla työskentelee paljon meiltä valmistuneita alan insinöörejä, esimerkiksi juuri nyt ratikkatyömailla. Koulutus on suosittua, ja käytännössä valmistuneet työllistyvät sataprosenttisesti, kertoo kuvassa oikealla oleva koulutuspäällikkö Jouko Lähteenmäki.

Infra-alalla vahvat perinteet Tampereella

Vuonna 1987 silloinen Tampereen teknillisen oppilaitoksen tie- ja vesirakentamisen koulutus perusti yhteistyöryhmän edistämään infra-alan insinöörikoulutusta. Sama työryhmä jatkaa tänäkin päivänä koulutuksen ja opiskelijoiden tukitoimintaa.

– Yhteistyöryhmän avulla olemme saaneet opiskelijoita alalle. Nykyiseltä nimeltään Pirkanmaan yhdyskuntatekniikan yhteistyöryhmä järjestää vuosittain Maanrakennuspäivän TAMKissa ja jakaa stipendejä Tredun, TTY:n ja TAMKin opiskelijoille. Yhteistyöryhmän avulla opiskelijat saavat kesätyöpaikkoja. Ryhmällä on myös merkittävä rooli infrainsinöörikoulutuksen opetussuunnitelman kehittämisessä, kertoo lehtori Eero Nippala, yksi ryhmän perustajajäsenistä.

Motivoitunut henkilöstö vie rakennusalaa eteenpäin

TAMKissa on tarjolla rakennusalan tutkintoja rakennushankkeiden eri vaiheisiin. TAMKissa voi opiskella insinööriksi rakennesuunnittelussa, talotekniikkasuunnittelussa, infran suunnittelussa ja tuotannossa, kiinteistönpidossa ja korjausrakentamisessa ja talonrakennustuotannossa. Lisäksi tarjolla on rakennusarkkitehdin ja rakennusmestarin AMK-tutkinnot.

TAMKin rakennusalan koulutus ja tutkimus on saanut useita merkittäviä tunnustuksia ja palkintoja lähivuosina: parhaan opinnäytetyön palkintoja (Destia, Betoniyhdistys), voittoja sillanrakentamisen suunnittelukilpailussa (FinnBuild), Vuoden Yhdyskuntatekniikka -teko (Pirkanmaan maanrakennuspäivät), Hyvän Työn palkinto (Suomalaisen Työn Liitto), Tömppä-palkinto (Maanrakennusalan neuvottelukunta).

– Syy siihen, miksi koulutuksemme on laadukasta ja olemme saaneet useita tunnustuksia, on motivoitunut ja osaava opettajakuntamme sekä opiskelijat rakennusalan koulutuksissa. Opettajamme ovat monipuolisesti erikoistuneita. Lisäksi meidän opetustilamme ovat nykyaikaisia ja laboratoriot kannustavat oppimaan, kertoo Lähteenmäki.

Vuonna 2017 alkoi alan ammattilaisille suunnattu iso koulutusohjelma, Diginfra. Koulutus alkoi uudelleen syksyllä 2018. Koulutus toteutetaan Liikenneviraston tilaamana. Erikoistumiskoulutuksena on käynnissä myös InfraPOMO-koulutus, joka keskittyy infra-alan työnjohdon erikoisosaamiseen.

Teksti: Kukka-Maaria Korko
Kuva: Saara Lehtonen