Professori Jouni Häkli palkittiin Ragnar Hult -mitalilla

Julkaistu 15.11.2022
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston aluetieteen professori Jouni Häkli on saanut Ragnar Hult -kunniamitalin. Suomen Maantieteellinen Seura myöntää mitalin tunnustuksena toiminnasta maantieteen hyväksi.

Suomen Maantieteellinen Seura on palkinnut professori Jouni Häklin rohkeudesta uudistaa aluetutkimusta ja maantiedettä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Seura myönsi Ragnar Hult -kunniamitalin Häklille Maantieteen päivillä marraskuussa.

Professori Jouni Häkli on kolmikymmenvuotisen tutkijanuransa aikana vahvistanut aluetieteen ja maantieteen läsnäoloa Tampereen yliopistossa.

– Kansainvälisesti tunnustettuna tutkijana hän on vienyt poliittisen maantieteen ja ylikansallisen sosiologian tutkimusta eteenpäin erityisesti kriittisen aluetutkimuksen, identiteettitutkimuksen, poliittisen toimijuuden ja siirtolaisuuden tutkimuksen saroilla, seura toteaa.

Seura pitää Häkliä yhtenä Suomen merkittävimmistä tietoteoreettisista keskustelijoista, joka on ohjannut kokonaisen maantieteilijäsukupolven metodologista ymmärrystä.

Tällä hetkellä Häklin tutkimus käsittelee eurooppalaista turvapaikkapolitiikkaa ja tapoja, joilla turvapaikanhakijat kokevat tulevansa kohdatuiksi Suomessa (Suomen Akatemian rahoittama POEMS -hanke). Tutkimus nojaa Helmuth Plessnerin ajatteluun, jossa kehollisuus on ihmisten toimijuuden sekä haavoittuvuuden lähde ja siksi avain poliittisen subjektiviteetin ymmärtämiseen.

Häkli tutkii myös humanitaarisen tuen ja maahanmuuton säätelyn jännitteistä suhdetta ja sen ilmenemistä eurooppalaisissa rajaamisen käytännöissä. Lisäksi hän on mukana kansainvälisessä hankkeessa, jossa pyritään edistämään kestävää kaupunkiliikkumista (Euroopan komission rahoittama BiciZen -pilotti osana ECIU konsortiota).

– Kiitän Suomen Maantieteellistä Seuraa tunnustuksesta. Minulla on etuoikeus saada tehdä tutkimusta osana huikean osaavaa kansainvälistä ja monitieteistä Tilan ja poliittisen toimijuuden tutkimusryhmää (SPARG).

– Tutkimusryhmän rakentaminen on ollut pitkäjänteistä työtä, jota ovat tukeneet Tampereen yliopiston lisäksi monet säätiöt. Erityisesti Suomen Akatemian huippuyksikkörahoitus, akatemiaprojektit, sekä tutkijatohtorin ja akatemiatutkijan projektit ovat luoneet edellytyksiä SPARGin tutkimuskapasiteetin kasvattamiselle, Häkli sanoo.

Ragnar Hult -mitali myönnetään ansioituneelle henkilölle tunnustuksena toiminnasta maantieteen hyväksi. Mitali on kunnianosoitus Suomen ensimmäiselle maantieteen dosentille, Ragnar Hultille (1857–1899). Hän perusti vuonna 1887 kaikkia maantieteilijöitä yhdistävän Suomen Maantieteellisen Yhdistyksen, joka yhdistyi Suomen Maantieteellisen Seuran kanssa 1921.

Suomen Maantieteellinen Seura

Space and Political Agency Research Group (SPARG)