Professori Jari Stenvall palkittiin arvioinnin edistämisestä

Julkaistu 2.9.2022
Professori Jari Stenvall henkilökuvassa.
Kuva: Touko Hujanen
Tampereen yliopiston hallintotieteen professori Jari Stenvall on saanut Suomen Arviointiyhdistyksen elämäntyöpalkinnon. Yhdistys jakoi toista kertaa palkinnon pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta toiminnasta arvioinnin edistämisessä.

Professori Jari Stenvallin kädenjälki on näkynyt erityisesti kuntauudistuksia, sote-uudistusta ja muita julkisen sektorin reformeja koskevissa arvioinneissa. Arviointiyhdistys korostaa, miten Stenvall on arvioinneissaan tarttunut ajankohtaisiin teemoihin ja pohjustanut samalla tulevaisuuden suuntaviivoja. Yhdistys katsoo Stenvallin onnistuneen asiantuntijana erityisesti koronatoimien onnistumista ja johtamista koskevissa arvioinneissa.

Stenvall arvostaa suuresti palkintoa, sillä tunnustus tulee arviointityössä mukana olevilta asiantuntijoilta.

– Suomessa on korkea arviointiosaaminen, ja arvioinnilla on ollut tärkeä paikkansa. Vuosien aikana tehdyt arvioinnit ja arviointikollegat vilisevät silmissäni. Tampereen yliopistossa meillä esimerkiksi oli iso, yhteinen urakka Suomen koronatoimien arvioinnissa, Stenvall kertoo.

Stenvallin arviointiosaaminen on palkintoperustelujen mukaan edistänyt sitä, että arvioinnin tuloksia on hyödynnetty sellaisissa päätöksenteoissa, joilla on merkittävä vaikutus Suomen yhteiskunnan toimintojen parantamisessa.

Arvin päivänä 31.8. Suomen Arviointiyhdistys jakoi myös tunnustuspalkinnon merkittävästä arviointiteosta. Sen saa tällä kertaa vuonna 2017 perustettu kasvuyritys ja Euroopan johtava vaikuttavuusdatan tuottaja The Upright Project / Upright Oy.

Palkitsemisen kriteereinä ovat vaikutukset arviointiosaamisen ja -menetelmien kehittymiseen, tulosten hyödyntämiseen sekä se, että palkittava on vaikuttanut arvioinnin yhteiskunnalliseen asemaan ja näkyvyyteen.

Alkuvuodesta Professoriliitto valitsi professori Jari Stenvallin Vuoden Professoriksi 2022. Stenvall toimii Tampereen yliopiston professorineuvoston varapuheenjohtajana.

Suomen Arviointiyhdistys – Finnish Evaluation Society (SAYFES) on vuonna 1999 perustettu monialainen riippumaton arviointialan rekisteröity yhdistys. Sen päämääränä on dynaamisen, oppivan ja kansainvälistyvän arviointikulttuurin vahvistuminen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. SAYFES edistää korkeatasoista suomalaista arviointitoimintaa, arviointitutkimusta ja arviointiin liittyvää koulutusta. Yhdistyksen jäsenet ovat eri tieteenalojen edustajia sekä kunta- ja valtiohallinnon virkamiehiä, järjestöjen edustajia, arviointikonsultteja sekä yhteisöjäseninä arviointiorganisaatioita.