Professori Dario Greco koe-eläinten suojelun EU-asiantuntijakomiteaan

Julkaistu 21.11.2022
Dario Greco
Bioinformatiikan professori Dario Greco Tampereen yliopistosta on valittu Euroopan referenssilaboratorion neuvoa-antavaan tieteelliseen komiteaan (ESAC). ESAC toimii asiantuntijana tieteellisissä kysymyksissä, jotka liittyvät koe-eläinten suojeluun. Sen tärkein tehtävä on avustaa Euroopan komissiota unionin lainsäädännön, ohjelmien ja menettelytapojen toteutuksessa.

ESACin muodostavat EU-organisaation ulkopuoliset tutkijat, jotka nimitetään tieteellisen asiantuntemuksensa perusteella ja jotka toimivat itsenäisesti.

Komitean yhdeksän jäsentä valittiin hakumenettelyllä viisivuotiskaudeksi. Jäseniä ovat Rebecca Clewell, Emanuela Corsini, Dario Greco, Sebastian Hoffmann, Anne Kienhuis, David Lehmann, Blanca Rodriguez, Helmut Segner ja Tewes Tralau.

Referenssilaboratorio, EURL ECVAM, edistää ja koordinoi eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien validointia. Menetelmät voidaan hyväksyä EU:n ja OECD:n virallisiin testiohjeistoihin sen jälkeen, kun ne on validoitu kansainvälisesti ja kun ne ovat läpäisseet EU:n ja OECD:n omien asiantuntijaelinten arvioinnin.

Koe-eläinten suojelun perustana ovat niin sanotut 3R-periaatteet: eläinkokeiden korvaaminen, vähentäminen ja koe-eläinten hyvinvointi. Suomen 3R-keskus perustettiin tänä vuonna. Sen toimintaa valvoo Tieteellisiin ja opetustarkoituksiin käytettävien eläinten suojelun neuvottelukunta (TOKES).

— Tehtävämme on tehdä 3R-periaatteita tunnetuiksi, edistää niihin liittyviä tieteellisiä menetelmiä ja jakaa tietoa parhaista käytännöistä tutkijoille ja muiden asiaankuuluvien sektorien toimijoille, kertoo professori Greco, joka myös koordinoi Suomen 3R-keskusta.

— Suomen 3R-keskus on dynaaminen kokonaisuus, jossa on mukana huippututkijoita useista suomalaisista tutkimuslaitoksista, kuten Helsingin yliopistosta ja Oulun yliopistosta, Greco sanoo.

Professori Greco johtaa Tampereen yliopiston Finnish Hub for Development and Validation of Integrated Approaches- eli FHAIVE-keskusta. Se kehittää eläinkokeille vaihtoehtoisia seuraavan sukupolven menetelmiä, niin sanottuja IATA-menetelmiä.

Greco sai äskettäin arvostetun EU:n ERC-rahoituksen ja on saanut myös muita kansallisia ja kansainvälisiä rahoituksia edistääkseen 3R-toimintaa toksikologian ja farmakologian aloilla.

Kuva: Jonne Renvall