Pohjoismaisten kielten professori tutkii muistisairaiden vuorovaikutusta

Julkaistu 21.8.2019
Pohjoismaisten kielten professori Camilla Lindholm
Tampereen yliopiston tuore pohjoismaisten kielten professori Camilla Lindholm on erikoistunut muistisairaiden kielen ja vuorovaikutuksen tutkimukseen. Henkilökohtaisesta kiinnostuksesta alkanut tutkimustyö on jatkunut toistakymmentä vuotta.

- Olin lukiossa ja opiskeluaikana töissä vanhusten parissa ja tulin tietoiseksi siitä, että muistisairaudet eivät vaikuta vain muistiin vaan myös kieleen, Lindholm kertoo.

Parhaillaan hän kirjoittaa kollegansa kanssa artikkelia, joka koskee luottamuksen haasteita muistisairaan ja keskustelukumppanin vuorovaikutuksessa.

Meneillään on lisäksi Suomen Akatemian rahoittama projekti, jossa tutkitaan mielenterveyskuntoutujien vuorovaikutusta, erityisesti sosiaalista osallisuutta mikrotason tilanteissa.

Lindholm on kiinnostunut myös selkokielestä. Aiheena se sopii sekä informaatioteknologian ja viestinnän tiedekuntaan että sen kielten yksikköön, jonka yhtenä teemana on asiantuntijaviestintä.

- Opetuksessa on mahdollista luoda yhteisiä selkokieliprojekteja yhteiskunnan eri tahojen kanssa, jolloin mukaan tulee myös yhteiskunnallinen vuorovaikutus.

Muistisairaiden kielen ja vuorovaikutuksen tutkimuksella on ollut myös se seuraus, että Lindholm on kolmen muun henkilön kanssa perustanut Memocate-nimisen yrityksen, joka tarjoaa koulutusta muistisairaiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Verkkosivuston ja työpajojen avulla on tähän asti koulutettu pääasiassa ammattihenkilöstöä. Tekeillä on myös avoin sivusto omaisten käyttöön.

- Oma roolini on, että annan tutkimustietoni käyttöön ja olen mukana soveltamassa sitä. Muut ihmiset toteuttavat koulutuksen.

- Mielestäni on erittäin tärkeää osoittaa, että myös humanistista tietoa voi soveltaa yhteiskunnassa. Humanisteilla on tärkeä rooli viedä tietoa eteenpäin, Lindholm toteaa.

Sipoossa syntynyt Lindholm on suorittanut akateemiset opintonsa Helsingin yliopistossa. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän työskenteli noin 10 vuotta yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa, osan ajasta akatemiatutkijana ja vt. professorina.
Lindholmilla on akateemisia luottamustehtäviä muun muassa tieteellisten julkaisujen toimituskunnissa, mutta hänellä on myös yhteiskunnallisia luottamustoimia.

- Olen tosi iloinen ja ylpeä siitä, että kun perustimme suomenruotsalaisille viime vuonna Selkokielen neuvottelukuntaa vastaavan Referensgruppen för lättläst -neuvottelukunnan, minut pyydetiin siihen puheenjohtajaksi. Pidän todella merkityksellisenä, että voin olla siinä mukana.

Lisätietoja:
Professori Camilla Lindholm,  050 318 2500,  camilla.lindholm [at] tuni.fi