Pirkanmaan liitolta yli miljoona euroa kahdelle valmistavan teollisuuden digitalisaatiota edistävälle hankkeelle

Julkaistu 11.10.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Professori Minna Lanz Tampereen yliopistosta ja yliopettaja Mika Ijas Tampereen ammattikorkeakoulusta iloitsevat Pirkanmaan liiton myöntämästä mittavasta rahoituksesta TREDIH- ja eSmart Machines -hankkeille.
Kestävät ja älykkäät ratkaisut tuovat elinvoimaa ja uudistumista myös valmistavaan teollisuuteen. TREDIH- ja eSmart Machines -hankkeille myönnetyllä rahalla edistetään maakunnan pk-yritysten valmiuksia ja kyvykkyyksiä digitalisoituvassa Euroopassa. Hyvässä vauhdissa olevat projektit nivoutuvat luontevasti Pirkanmaan vetämään kansallisen kestävän teollisuuden uudistusohjelmaan Sustainable Industry X (SIX).

Pirkanmaalaisittain vireään valmistavaan teollisuuteen tarvitaan uusia teknologioita ja osaamista. Tampereen korkeakouluyhteisö rakentaa aktiivisesti yhteyksiä maakunnan toimijoihin ja avaa yritysten käyttöön yhteiskehittämisympäristöjä yritystarvelähtöisesti.

Suomeen digitaalisia innovaatiohubeja

Tampereen yliopiston vetämä TREDIH-hanke vauhdittaa alan pk-yritysten digi-investointeja ja digitalisaatiota.

− Muodostamme ja pilotoimme pirkanmaalaisille pk-yrityksille yhteistyömallin ja palvelukeskuksen, eli digitaalisen innovaatiohubin. Se tukee kansallista kestävän teollisuuden uudistusohjelmaa Sustainable Industry X (SIX). SIX puolestaan liittyy EU:n alueella toteutettaviin digitaalisiin EDIH-innovaatiohubeihin. Hubit ovat osa Euroopan unionin uutta Digitaalinen Eurooppa -ohjelmaa, taustoittaa professori Minna Lanz Tampereen yliopistosta.

TREDIH-hanke edistää suomalaisten digitaalisten innovaatiohubien valmiuksia toimia laajemminkin osana eurooppalaisia innovaatiohubeja. Yritystarvelähtöisille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokokonaisuuksille on tilausta.

− Avaamme TKI- ja demonstraatioympäristön, jossa teemme useiden yritysten yhteistoimintaa simuloivia demoja. Tuotamme esimerkkejä siitä, miten uusia teknologioita voidaan soveltaa valmistavassa teollisuudessa ja annamme osviittaa digipolulle, Lanz kuvailee.

Vuoden 2023 kesäkuun loppuun kestävässä hankkeessa ovat mukana Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu Oy ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Pirkanmaan liitto suuntasi TREDIH-hankkeelle Euroopan aluekehitysrahastosta ja valtion rahoituksena reilut 600 000 euroa.

Työkonevalmistajien kynnys teknologiamurroksen edellyttämään digitalisaatioon madaltuu

Pirkanmaalla on useita työkoneita ja hyötyajoneuvoja valmistavia yrityksiä, jotka tiedostavat tarpeet digitaalisille, älykkäille ja kestäville ratkaisuille.

Tampereen ammattikorkeakoulun vetämässä eSmart Machines -hankkeessa rakennetaan sähköisille ja älykkäille liikkuville työkoneille osaamiskeskittymä ja testialusta, jossa alan yritykset voivat tutkia, kehittää ja innovoida. Osatoteuttaja Tampereen yliopisto rakentaa tiedonsiirtoinfran olemassa olevien labrojen yhteyteen.

− Haluamme buustata työkoneiden sähköistämistä. Luomme pk-sektorille tiloja ja mahdollisuuksia tehdä samanlaista sähköistä, digitaalista loikkaa, joita suuret yritykset ovat jo tehneet. Teknologiasiirtymä voi onnistua luontevasti, sillä hankkeessa isot yritykset kertovat näkemyksiään ja tukevat pk-toimijoita. Tämä on hienoa yhteistyötä, kehuu yliopettaja Mika Ijas Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Testialusta ja verkottunut palvelukeskus ovat virtuaalisia.

− Toteutamme niissä yrityksille kattavasti demoja ja työpajoja. Pyrimme osaltamme huolehtimaan siitä, että valmistavan teollisuuden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta on riittävää ja helposti yritysten saatavilla.

Pirkanmaan liitto myönsi Euroopan aluekehitysrahastosta ja valtion rahoituksena eSmart Machines – Sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatiotestbed -hankkeelle ja investointeihin lähes 470 000 euroa. Kesäkuun 2023 loppuun kestävä hanke nivoutuu niin ikään kestävän teollisuuden uudistusohjelmaan Sustainable Industry Ecosystem (SIX).

Lisätiedot:

TREDIH