Pirkanmaan Kulttuurirahasto palkitsi professori Heikki Hyödyn

Julkaistu 13.5.2022
Professori Heikki Hyöty laboratoriossa. Takana laitteita ja toinen henkilö.
Professori Heikki Hyödyn tutkimusryhmän merkittävä tutkimussuunta perustuu havaintoon enterovirusten ja tyypin 1 diabeteksen välisestä yhteydestä. Havainnon pohjalta on kehitetty rokote. (Kuva: Harri Hinkka).
Tampereen yliopiston virologian professori Heikki Hyöty on saanut Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston vuoden 2022 palkinnon. Hyöty palkittiin omistautuvana virustutkijana ja terveen elämän edistäjänä. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.

Tampereen yliopiston virologian professori Heikki Hyöty ja virologian tutkimusryhmä on yli 30 vuoden ajan tutkinut mikrobien roolia immuunivälitteisissä sairauksissa, kuten tyypin 1 diabeteksessa, astmassa, allergiassa ja keliakiassa.

Ryhmän merkittävä tutkimussuunta on perustunut havaintoon enterovirusten ja tyypin 1 diabeteksen välisestä yhteydestä. Havainnon pohjalta on kehitetty Coxsackie B -ryhmän enteroviruksia vastaan rokote, jolla voitaisiin ehkäistä vakavia enterovirustauteja ja tyypin 1 diabetesta.

Rokotteen kehittämiseen on osallistunut tutkimusryhmiä sekä Suomesta että ulkomailta. Viime vuoden lopulla rokote on edennyt ihmisillä tehtäviin tutkimuksiin.

– Heikki Hyöty on luonut oman tutkimuslinjan alkuperäishavaintoonsa perustuen ja vienyt tutkimustuloksiaan eteenpäin aina hyödyntämiseen asti, tiivistää Pirkanmaan rahaston hoitokunnan jäsen, Tampereen yliopiston vararehtori Tapio Visakorpi.

Hyödyn toinen tutkimusaihe käsittelee ympäristömikrobien biologisen monimuotoisuuden roolia immuunijärjestelmän säätelyssä ja immuunivälitteisten sairauksien riskiä.

– Tampereella uransa tehnyt Hyöty on sekä kotimaisten että kansainvälisten kollegoidensa korkeasti arvostama tutkija, sanoo Visakorpi.

Lääketieteen tohtori Heikki Hyöty on julkaissut lähes 400 alkuperäistä tieteellistä artikkelia. Hän on ohjannut 17 väitöskirjaa, ja hänellä on 9 patenttia. Hyöty on ollut mukana lukuisissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja muun muassa koordinoinut kolme EU-hanketta. Tampreen yliopiston virologian professorina Hyöty on toiminut vuodesta 2004.

Lisätietoja:

Professori Heikki Hyöty, 050 516 8480, heikki.hyoty [at] tuni.fi
Pirkanmaan rahaston hoitokunnan puheenjohtaja Helena Hiilivirta, 0400 703 179, helena.hiilivirta [at] gmail.com

Kuva: Harri Hinkka