Pirjo Nikander pitää suomalaista tohtorikoulutusosaamista esillä Euroopassa

Julkaistu 23.9.2019
Pirjo Nikander
Tampereen yliopiston tutkijakoulun johtaja Pirjo Nikander on valittu European University Association Council for Doctoral Educationin (EUA-CDE) johtoryhmään lokakuun alusta alkaen. Kolmevuotiskaudellaan hän haluaa pitää esillä suomalaista ja tamperelaista osaamista sekä edistää tohtorikoulutuksen maantieteellistä tasa-arvoisuutta.

Eurooppalaisen yliopistoliiton EUA:n aloitteesta vuonna 2008 syntynyt, tohtorikoulutuksen kehittämiseen keskittyvä tohtorikoulutusneuvottelukunta Council for Doctoral Education on maanosan suurin alan verkosto, johon kuuluu 255 yliopistoa yhteensä 36 maasta. Suomalaisyliopistoja on mukana 11.

– Suomessa on jo pitkään tehty hyvää yhteistyötä tohtorikoulutuksen kehittämisessä. Menen johtoryhmään edustamaan Tampereen yliopiston lisäksi koko maan tohtorikouluja, johtoryhmän vasta valittu jäsen Pirjo Nikander kertoo.

Tampereen yliopiston tutkijakoulun johtaja Pirjo Nikander tuntee yli 15 vuoden kokemuksella suomalaisen tohtorikoulutuskentän kuin omat taskunsa.

– Suomessa ollaan tohtorikoulutuksen saralla monessa asiassa etujoukoissa: meillä on esimerkiksi yhdessä toteutettu valtakunnallinen tutkimusetiikan verkkokurssi, joka on avoin kaikille yliopistoille. Järjestämme myös vuosittain valtakunnalliset tohtorikoulutuspäivät. Seuraavien päivien teemoihin kuuluu muun muassa väitöskirjatutkijoiden jaksaminen, joka puhuttaa monissa Euroopan maissa.

Paluupostissa EUA-CDE:stä saadaan kotimaan yliopistoihin tietoa alan uusimmista tuulista.

– Tällä hetkellä puhuttaa esimerkiksi digitalisaatio ja sen vaikutus tohtorikoulutukseen, Nikander sanoo.

Väitöskirjat innovaatioiden moottoreita

Väitöskirjan tekeminen on avain tutkijan uralle. Väitöskirjatutkijat ovat aloittelevina tieteentekijöinä tärkeässä roolissa sekä yliopistojen että koko tiedemaailman näkökulmasta. Se, millaista koulutusta he saavat, millaista osaamista heillä on, miten heidän uraansa tuetaan ja miten heitä arvostetaan, vaikuttaa siihen, millainen on tutkijoiden seuraava sukupolvi.

– Väitöskirjat ovat moottori, joka kannattelee eurooppalaista innovaatiokulttuuria, Pirjo Nikander painottaa.

Nikander on tällä hetkellä EUA-CDE:n johtoryhmän ainoa pohjoismainen jäsen. Suomalaisosaamisen kehittämisen lisäksi hänen sydäntään lähellä on tohtorikoulutuksen maantieteellinen tasa-arvo.

– Haluaisin edistää tohtorikoulutusta Euroopan kehittyvissä maissa, kuten Ukrainassa. Paikallista tohtorikoulutusta näissä maissa on tuettava, jottei maan tieteentekijöiden nuori polvi katoa aivovuodon myötä.

Teksti: Sanna Kähkönen