Piia Sormunen talotekniikan Industry Professoriksi

Julkaistu 7.4.2020
Piia Sormunen
TkT Piia Sormunen on nimitetty talotekniikan Industry Professorin tehtävään Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekuntaan. Tehtävä täydentää talotekniikka-alan opetusta ja tutkimusta rakennustekniikan yksikössä. Piia Sormunen haluaa myös tuoda yliopistoon tietoa yritysmaailman ajankohtaisista osaajatarpeista.

Rakentamisen volyymit kasvavat jatkuvasti ja ala digitalisoituu nopeasti. Talotekniikka-alan korkeakoulutetuista osaajista ja etenkin tutkijoista on ollut huutava pula. Rakennetun ympäristön tiedekunnan rakennustekniikan yksikköön sijoittuva Industry Professorin tehtävä tulee täydentämään tutkimus- ja opetustarjontaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritysten jo pitkään toivomalla tavalla.

– On hienoa päästä vaikuttamaan siihen, että talotekniikka-alan jatko-opinnot ovat kiinnostava ja kannattava vaihtoehto urapolulla. Nyt sekä AMK- että DI-opiskelijat revitään työelämään jo koulunpenkiltä. Ilman jatko-opiskelijoita ja uutta tutkimusta ala jää merkittävästi jälkeen muista rakentamisen osa-alueista, vaikka sen merkitys on huomattavan suuri koko rakennetun ympäristön kontekstissa, unohtamatta vähähiilisen rakentamisen tavoitteita ja ilmastonmuutoksen hillitsemistä, Piia Sormunen sanoo.

Piia Sormunen siirtyy Tampereen yliopistoon Granlund Consulting Oy:n Lean-rakentamisen toimialajohtajan tehtävistä. Hän jatkaa myös edelleen osa-aikaisesti erityistehtävissä Granlund Oy:llä.

– Haluan tuoda akateemiseen maailmaan 2020-luvulle päivitettyjä ideoita ja näkemyksiä siitä, mitä elinkeinoelämä todella tarvitsee. Työssä hyödynnän jo olemassa olevia verkostojani yritysmaailmassa sekä tietysti pääsen luomaan rutkasti uusia muun muassa alan eri järjestöjen kanssa, Sormunen sanoo.

Talotekniikka-alalla on otettu Sormusen pesti tyytyväisenä vastaan.

– Talotekniikka on saatava muun rakentamisen kanssa samalle viivalle. Tarve alan koulutuksen lisäämiselle on ollut tiedossa jo pitkään, Talotekninen teollisuus ja kauppa ry:n toimitusjohtaja Ilkka Salo sanoo.

– Industry Professor vahvistaa erinomaisesti rakennustekniikan yksikön osaamisprofiilia. Sen myötä toimintamme kattaa viimein kaikki rakentamisen keskeiset osa-alueet. Se on myös erinomainen esimerkki yliopiston ja yritysten välisestä vuoropuhelusta, joka toivottavasti tämän myötä lisääntyy entisestäänkin, Tampereen yliopiston rakennustekniikan yksikön päällikkö, professori Matti Pentti kertoo.

Uutta talotekniikan Industry Professoria ovat rahoittaneet useat alan yritykset ja järjestöt.

Lisätietoja:
Industry Professor Piia Sormunen, puh. 040 653 3118,
piia.sormunen [at] tuni.fi (piia[dot]sormunen[at]tuni[dot]fi)
Professori Matti Pentti, puh. 040 535 2305, matti.pentti [at] tuni.fi

Toimitusjohtaja Ilkka Salo, puh. 040 847 9907, ilkka.salo [at] talteka.fi